گزارشگر سازمان ملل: دنبال راه حلی برای مشکل زندانیان دوتابعیتی‌ در ایران هستیم

0
216

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از بازداشت برخی شهروندان ایرانی با تابعیت دوگانه به اتهام‌‌‌ امنیتی، گفت با سایر مسئولان و گزارشگران سازمان ملل به دنبال یافتن راهی برای آزادی آنها هستیم.

جاوید رحمان، ساعتی پس از ارائه جدیدترین گزارش خود به کمیته سوم سازمان ملل در نیویورک، در یک نشست خبری شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و تلاش‌های او برای گفت‌وگو با مردم و مسئولان جمهوری اسلامی پاسخ داد.

وی با بیان این که گزارش‌های مختلفی از موارد نقض حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی به دست او می رسد که نیاز به توضیح مقام‌های جمهوری اسلامی دارد گفت، مشتاق همکاری با مسئولان مربوطه جمهوری اسلامی هستم و تا کنون دو دیدار با آنها – یکی در ژنو سوئیس و دیگری در نیویورک – داشته‌ام.

آقای رحمان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که آیا با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره وضعیت شهروندان دوتابعیتی که در ایران زندانی شده‌اند نیز گفت‌وگو کرده است، گفت من و دیگر مسئولان و گزارشگران سازمان ملل در حوزه‌های مربوطه پیگیر این موضوع هستیم.

وی با بیان این که بازداشت این افراد موجب نگرانی‌ بوده و آن را مطرح کرده است، گفت که به عنوان گزارشگر ویژه ماموریت مشخصی در حوزه حقوق بشر دارم، اما با همکاری دیگر گزارشگران که در حوزه های دیگر فعال هستند تلاش می‌کنیم راهی برای حل این مشکل بیابیم.

این حقوقدان ۵۱ ساله پاکستانی بریتانیایی، که اواسط تیر ماه جانشین «اسماء جهانگیر» که به طور ناگهانی در بهمن ۱۳۹۶ درگذشت شد، از بازداشت جمعی از فعالان محیط زیست و تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات ضددولتی ماه‌های گذشته در شهرهای ایران ابراز نگرانی کرد.

جاوید رحمان با تاکید بر این که تمرکز مأموریت او بر وضعیت حقوق بشر در ایران است، گفت گزارش‌های مختلفی در این زمینه دریافت می‌کنم و برای آن که تصویر روشن‌تری از اوضاع و درک واقعیت‌ها داشته باشم، نیاز دارم که هم اظهارات مردم و هم توضیحات مسئولان دولت جمهوری اسلامی را بشنوم.

وی در بخشی از گزارش امروز خود، از اصلاح قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر ابراز خشنودی کرد و گفت آمار اعدام های مربوط به جرايم مواد مخدر اخيراً در ايران رو کاهش گذاشته است. وی همچنین خواستار برخورد و رفتار برابر با اقليت های مذهبی در ایران، به ويژه جامعۀ بهائيان، شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت بار دیگر درخواست سفر به ایران را مطرح کرده‌ و امیدوار است این بار با درخواست او موافقت شود.

باقر و سیامک نمازی، پدر و پسر آمریکایی ایرانی‌تبار، نزار زاکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا، ژیو وانگ آمریکایی چینی‌تبار، و همچنین رابرت لوینسون که از مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد، از جمله افراد با تابعیت دوگانه هستند که واشنگتن آنها را «گروگان‌های ایران» می‌نامد.

به گزارش صدای آمریکا؛ایالات متحده، با بیان این که ایران و برخی کشورها مانند کره شمالی به قصد امتیازگیری و با طرح اتهام‌های نادرست این افراد را زندانی می‌کنند، خواستار آزادی فوری آنها شده و دولت پرزیدنت ترامپ نیز نماینده ویژه‌ای را برای پیگیری وضعیت این زندانیان و آزادی آنها منصوب کرده است.