گزارشگر سازمان ملل؛«تحقیقات مستقل» درباره اعدام‌های ۶۷ را از جمهوری اسلامی خواستار شد

0
161

«عاصمه جهانگیر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود خواستار انجام یک تحقیق مستقل و همه جانبه درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ شده است.

خانم جهانگیر در این گزارش، که مرداد ماه تکمیل و برای دبیرکل سازمان ملل فرستاده شده، بخش مفصلی را به موضوع اعدام‌های ۶۷، انتشار فایل صوتی منتظری درباره این اعدامها و تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان در اهواز اختصاص داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارش خود بر حق خانواده‌های اعدام شدگان درباره «آگاهی از جزئیات و حقیقت آنچه که بر عزیزانشان رفته بدون ترس از برخورد حکومت» تاکید کرده است.

در این گزارش او به مشکلات به وجود آمده برای مریم اکبری منفرد، زندانی که با نامه نگاری پیگیر رسیدگی به اعدام اعضای خانواده اش در دهه ۶۰ بوده، اشاره شده و آمده که خانواده‌های اعدام شدگان حق دارند از حقایق این رویدادها مطلع شوند.

بخش دیگری از گزارش خانم جهانگیر به تلاش برای تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان سال ۶۷ در اهواز با تخلیه زباله و نخاله در اطراف آنها اشاره شده و آمده است که مقام های جمهوری اسلامی در نظر دارند به تدریج سازه‌های سیمانی نشان دهنده محل این گورها را از بین برده و آن محل را با ایجاد فضای سبز تغییر دهند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی از تخریب گورهای اعدام شدگان سال ۶۷ در مشهد با تخلیه خاک روی آن منتشر شده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛  در همین رابطه، سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۱۴ شهریور در وبسایت خود منتشر کرد تلاش برای تخریب گورهای دسته جمعی اعدام شدگان ۶۷ در اهواز را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.