گزارشگران بدون مرز: در ایران موج تازه سرکوب رسانه‌ها به راه افتاده است

0
140

گزارشگران بدون مرز “موج تازه سرکوب رسانه‌ها” در ایران را محکوم کرد. این سازمان در بیانیه‌ای گفت در چند هفته ‌اخیر پنج روزنامه‌نگار، “بهای سرکوب رسانه‌ها” در ایران را پرداخته‌اند.

گزارشگران بدون مرز احکام سنگین زندان برای این پنج روزنامه‌نگار، محمد مساعد، کوثر کریمی، بابک طهماسبی، امیرضا تیموری و امان‌محمد خجملی را محکوم کرده است.

این احکام کمتر دو ماه پس از گزارش جاوید رحمان صادر شده است؛ گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشی از “تهدید و بازداشت و زندانی کردن کسانی که حق آزادی بیان را مسالمت‌آمیز ابراز می‌کنند” از جمله خبرنگاران، اظهار نگرانی کرده بود.

این گزارش همچنین از “خشونت بی‌سابقه در سرکوب” معترضان ناآرامی‌های آبان گدشته اظهار نگرانی کرده بود و نوشته بود برای اطلاع‌رسانی در باره این اعتراض‌ها، شیوع کرونا و انتخابات مجلس، خبرنگاران زیر فشارهای مختلف از جمله از طرف سپاه پاسداران قرار گرفتند.

این گزارش را دبیر کل سازمان ملل به مجمع عمومی فرستاده است. مجمع عمومی سازمان ملل با شرکت سران کشورها هفته دیگر آغاز می‌شود.

بی بی سی نوشت؛ ر رده‌بندی گزارش‌گران بدون مرز از آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور دنیا در سال ۲۰۲۰، ایران در رده ۱۷۳ قرار دارد.