گرگ‌ها برخلاف سگ‌ها توانایی درک علت و معلول را دارند

0
270

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد گرگ‌ها علت و معلول را درک می‌کنند، در حالی که به نظر می‌رسد سگ‌ها این توانایی را به مرور زمان از دست داده‌اند.

تیم تحقیقاتی در مرکز تحقیقات گرگ «وتمدونی» واقع در وین اتریش، در مطالعه‌ای 14 سگ و 12 گرگ تربیت شده را مورد بررسی قرار دادند. چگونگی به کارگیری روش‌ها و نشانه‌های ارتباطی، رفتاری و علتی برای یافتن غذا در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که سگ‌ها قادر به برقراری ارتباط میان علت و معلول نبودند، گرگ‌ها این توانایی را از خود نشان دادند.

محققان در این مطالعه جدید دریافتند که سگ‌ها ممکن است در روند تکوین و تکامل، توانایی درک ارتباط بین علت و اثر را از دست داده باشند.

محققان با بررسی مهارت‌های استدلال سگ‌ها و گرگ‌های تربیت‌شده متوجه شدند که این دو حیوان هنگامی که برای دستیابی به غذا راهنمایی می‌شدند، روش‌های متفاوتی برای رسیدن به آن داشتند.

مطالعه نشان داد که برخلاف گرگ‌ها، سگ‌ها نتوانستند میان علت و معلول رابطه برقرار کنند و این نشان می‌دهد که ممکن است اهلی کردن سگ‌ها توانایی‌های شناختی آنها را تغییر داده باشد.

636413329314083037

میشل لامپ، از دانشگاه رادبود در نایمخن هلند، می‌گوید: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که اهلی‌سازی روی درک علت و معلول سگ‌ها تاثیر گذاشته است. اما نمی‌توان انکار کرد که تفاوت‌ها را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که گرگ‌ها برای کشف اشیاء نسبت به سگ‌ها مصرتر و سمج‌تر هستند. سگ‌ها برای گرفتن غذا از ما شرطی می‌شوند، در حالی که گرگ‌ها، خودشان باید غذایشان را در طبیعت پیدا کنند».

تیم تحقیقاتی توانایی آنها را در استفاده از نشانه‌های ارتباطی مانند تماس چشمی، اشاره حرکتی و نشانه‌های رفتاری مانند دستیابی به جسم صحیح بدون تماس چشمی با حیوان ارزیابی کرد.

سپس، سگ‌ها و گرگ‌ها برای حدس جای غذای پنهان شده، براساس نشانه‌های سببی، از جمله سر و صدای تولید شده هنگامی که شیء حاوی مواد غذایی تکان خورده است، تنها گذاشته شدند.

جولیان بروئر، از موسسه ماکس پلانک علوم تاریخ بشر در آلمان، می‌گوید: «مطالعه ما منحصر به فرد است، زیرا تنها سگ‌ها و گرگ‌ها نیستند که تحت شرایط مشابه با سابقه تاریخی و دوره آموزشی زندگی کرده‌اند. ما همچنین سگ‌های خانگی را نیز مقایسه می‌کنیم».

وی افزود: «آزمایش نشان داد که هر دو حیوان قادر به دنبال کردن نشانه‌های ارتباطی برای پیدا کردن غذای پنهان شده بودند، اما سگ‌ها قادر به انتخاب جسم صحیح بدون تماس مستقیم چشمی نبودند».

محققان همچنین دریافتند که تنها گرگ‌ها توانستند نتیجه‌گیری‌های علیتی ایجاد کنند، که نشان می‌داد آنها قادر به درک علت و معلول بودند.

با توجه به نتایج این تحقیق، توانایی گرگ‌ها برای درک تماس چشمی با انسان‌ها هم یک نکته قابل توجه بود. ضمن اینکه در مورد چگونگی گسترش ارتباط بین انسان‌ها و سگ‌ها نیز اطلاعاتی به دست آمد.

سوفیا ویرانی، از مرکز تحقیقاتی وین در اتریش، گفت: «توانایی گرگ‌ها برای درک علائم ارتباطی با انسان ممکن است به اهلی شدن آنها کمک کند. با این وجود، کار با گرگ‌های تربیت‌شده ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد».

به گزارش ایسنا، وی افزود: «این مساله می‌تواند اختلاف و تفاوت‌های بین سگ‌ها و گرگ‌ها را پنهان کند، مانند اینکه سگ‌ها در طول زندگی خود بیشتر در مورد ارتباطات انسانی می‌آموزند»