گروگان گیر ایرانی سیدنی در عملیات پلیس کشته شد

0
137

گروگان گیری در کافه ” لینت شکلات ” واقع در میدان مارتین در مرکز شهر سیدنی در استرالیا با کشته شدن گروگان گیر ایرانی به پایان رسید. این پناهنده ایرانی که بگزارش پلیس استرالیا محمد حسن منطقی (بروجردی) نام دارد و پس از مهاجرت به استرالیا نام خود را به “هارون مونس” تغییر داده و به شیخ هارون شهرت یافته بود در عملیات پلیس کشته شد. به گزارش منابع مختلف خبری، این فرد پیش از این به دلیل اتهامات متعدد تحت پیگرد قضائی قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس استرالیا، در نخستین ساعات بامداد سه شنبه (16 دسامبر به وقت محلی) با محاصره کامل کافه لینت، عملیاتی را برای کنترل محل گروگانگیری و آزاد ساختن افراد به گروگان گرفته شده به اجرا گذاشت. در این عملیات 2 تن و از جمله فرد گروگانگیر، محمدحسن منطقی، کشته و سه تن دیگر به شدت زخمی شدند.

فرد گروگان‌گیر که ادعا می‌کرد در چهار نقطۀ شهر سیدنی بمب گذاشته بود، خواستار یک پرچم گروه “دولت اسلامی” (داعش) شده و یک پرچم سیاه با جمله‌ی “لااله‌الاالله” و “محمد رسول الله” روی یکی از شیشه‌های کافه نصب کرده بود. اما هنوز معلوم نیست که گروگان‌گیر انگیزه‌های اسلام‌گرایانه داشته باشد.

این فرد مسلح، که تعدادی از مشتریان و کارکنان کافه واقع در میدان “مارتین” را به گروگان گرفته بود درخواست دیدار و گفت‌وگو با نخست وزیر استرالیا را داشت.

 نیروهای امنیتی استرالیا در 16 ساعتی که گروگانگیری به طول انجامید، با فرد گروگانگیر وارد مذاکره شدند اما هنوز از انگیزه‌های دقیق وی اطلاعات مشروحی منتشر نکردند.

فرد گروگانگیر که گفته می شود دارای اتهامات متعددی است، چندی پیش توسط پلیس استرالیا بدلیل ارسال پیامهائی حاوی کلمات تند و خشونت آمیز به خانواده های هفت سرباز استرالیائی که در افغانستان کشته شدند، بازداشت شده بود.

شبکه تلویزیونی “ای بی سی” استرالیا با پخش تصویری از فرد گروگانگیر، هویت وی را مورد تائید قرار داد.

به گزارش روزنامه “استرالیان”، فرد گروگانگیر 49 سال داشت و از سال 1996 به استرالیا پناهنده شده بود.

بر پایه همین گزارش، وی از “اسلامگرایان افراطی” بوده و در حومه شهر سیدنی اقامت داشته است.