گروگان‌های سفارت آمریکا از ایران غرامت می‌‌گیرند

0
251

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: هر گروگان سفارت آمریکا از ایران ۴.۴ میلیون دلار غرامت می‌‌گیرد.

به گزارش رسانه های درون مرزی، این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: بر اساس شکایتی که انجام شده،هر کدام از 53 گروگان تسخیر سفارت آمریکا در تهران یا خانواده‌های آنها مبلغی بیش از 4.4 میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

52 نفر از این گروگان‌ها در 20 ژانویه 1981 آزاد شدند و پنجاه و سومین گروگان نیز به دلیل آنکه بیمار بود زودتر آزاد شده بود.

در حال حاضر 37 نفر از 53 گروگان زنده بوده و همسران و فرزندان دیگر گروگان‌ها نیز مجاز به دریافت غرامت هستند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، رادیو فردا در این رابطه گزارش کرد؛ تام لنگفورد وکیل گروگان‌های پیشین آمریکا، گفته است: «به رغم سپری شدن نزدیک به چهار دهه از آن رویداد تلخ، بعضی از گروگان‌ها هنوز از کابوس گذشته رهایی نیافته‌اند».

او که دفتر وکالتش در ویرجینیا ایالت همجوار واشینگتن دی سی قرار دارد اضافه می‌کند: «مرگ برخی از این گروگان‌ها، زودرس بود و بعضی دیگر همچنان تحت مداوای روانی قرار دارند و هر از چندگاه در بیمارستان‌های ویژه بستری می‌شوند و تحت مداوا قرار می‌گیرند».

دولت آمریکا در سال ۱۹۸۶ میلادی نیز غرامت اندکی معادل روزانه یکصد دلار برای گروگان‌های سفارت تهران در نظر گرفت که در بحث‌های مربوط به بودجه سالانه به نصف، یعنی به ۵۰ دلار در روز کاهش یافت. گفته شده که گروگان‌ها از دریافت این مبلغ خودداری کردند.

اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی در سال ۱۹۸۱ میلادی با رای دادگاه لاهه که برای رسیدگی به اختلاف‌های مالی دو دولت برپا شده بود، بابت از دست دادن اموال و دارایی‌های خود، غرامت‌های سنگینی از دولت انقلابی ایران دریافت کردند ولی گروگان‌های آمریکایی براساس توافق تهران – واشینگتن از طرح دعوای حقوقی علیه جمهوری اسلامی منع شده بودند.

در سال جاری میلادی، پیشنهادهایی از جانب برخی از اعضای کنگره برای پرداخت غرامت به گروگان‌های پیشین مطرح شد از جمله اینکه منبع مالی این غرامت از محل جریمه‌های بانک‌ها و سازمان‌هایی که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه دولت ایران را زیرپا گذاشته بودند تامین شود.

غرامت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری به هر یک از گروگان‌ها و یا بازماندگان آن‌ها، قرار است سال آینده میلادی پرداخت شود و آن‌ها بابت این غرامت باید مالیاتی سنگین به دولت بپردازند.