گروه دولت اسلامی با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت انفجار روز گذشته در تونس را به عهده گرفت

0
185

گروه دولت اسلامی در این بیانیه که در شبکه‌های اجتماعی نزدیک به خود منتشر کرد، می گوید انفجار روز سه شنبه ٢٤ نوامبر توسط “ابو عبدالله التونسی” و با استفاده از یک کمربند انفجاری صورت گرفته است. در این سوءقصد ١٢ تن از اعضای گارد ریاست جمهوری تونس در اتوبوس حامل خود کشته شدند؛ بدنبال این حادثه، رئیس جمهوری این کشور “باجی قاعد سبسی”، حالت فوق‌العاده اعلام کرد و مقررات منع رفت و آمد از ساعت ٢١ تا ۵ صبح در کلان شهر تونس به مورد اجرا گذاشته شد.
انفجار این اتوبوس که در فاصله کوتاهی از مقر وزارت کشور تونس اتفاق افتاد، به کشته شدن ١٢ نفر از گاردهای ریاست جمهوری انجامید و نفر سیزدهمی که جسدش از کف خیابان جمع آوری گردید، هنوز شناسائی نشده است. گفته می شود که ممکن است این جسد متعلق به تروریست انتحاری باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولیت این سوءقصد خونین را داعش بعهده گرفته است.  در سال جاری میلادی ٢بار دیگر نیز  تونس هدف حملات تروریستی واقع شد که هر ٢ بار داعش مسئولیت آنها را پذیرفته است. در ژوئن گذشته هتلی در “سوس” مورد حمله قرار گرفت و بار دوم در ماه مارس به موزه ملی “باردو” تعرض شد که در مجموع 59 نفر به قتل رسیدند.

نخست وزیر تونس طی سخنانی اظهار نظر کرد که تحولی در رفتار تروریست‌ها بوجود آمده است؛ این بار آنها در قلب شهر تونس به یک نماد دولتی حمله کرده اند.
صبح امروز شورای امنیت ملی تونس به ریاست “باجی قاعد سبسی” تشکیل شد تا درباره چگونگی مقابله با این وضعیت تصمیماتی گرفته شود.

گرچه اینک وضعیت رفت و آمد در خیابان محل حادثه عادی شده است، ولی وزیر حمل و نقل اعلام کرد که تدابیر امنیتی در مدخل فرودگاه‌ها به اجرا در آمده است.

سندیکای “او.ژ.ت. ت” که برای امروز اعلام اعتصاب کرده بود، با انتشار اطلاعیه‌ای اعتصاب و تظاهرات را لغو کرد.
سوءقصد تروریستی دیروز در حالی اتفاق افتاد که در تونس یک فستیوال بین‌المللی سینمائی در جریان است و امروز مسئول این فستیوال تأکید کرد که در اجرای برنامه هیچ وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد.

گفته می شود که هم اکنون حدود٣هزار نفر از شهروندان تونس به گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه پیوسته اند. صدها نفر از این افراد سپس به تونس بازگشته اند. همین هفته پیش دولت اعلام کرد که ١٧ نفر از جهادگرایان را دستگیر کرده است؛ آنان قصد داشتند عملیات وسیعی علیه هتل‌ها و مراکز پلیس انجام دهند.