گروه اتومبیل سازی پژو ایران را ترک می‌کند

0
381

گروه فرانسوی اتومبیل سازی پِ.اِس.آ، سازندۀ اتومبیل های پژو و سیتروئن، در پی تصمیم آمریکا به برقراری مجازات‌ها علیۀ جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ٤ ژوئن/ ١٤ خرداد، اعلام کرد روند توقف فعالیت‌های خود را در این کشور آغاز کرده است.

خروج پژو از ایران که پس از اعلام تصمیم‌های مشابه از سوی توتال، جنرال الکتریک و شمار دیگری از شرکت‌های غربی انجام می‌گیرد، ضربۀ شدیدی، نه تنها از نظر صنعتی و اقتصادی، بلکه از نظر روانی محسوب می‌شود. بازگشت پژو به ایران در پی رفع تحریم‌ها علیۀ این کشور، یکی از مهمترین دستاوردهای برجام برای جمهوری اسلامی بشمار می‌آمد.

چشم‌انداز اعمال مجازات‌های آمریکا، گروه اتومبیل سازی پِ.اِس.آ را نیز به عقب نشینی واداشت. این گروه هر چند برای انطباق فعالیت‌های خود با دولت جمهوری اسلامی با تصمیمات تازۀ آمریکا، تا روز ۶ اوت آینده مهلت داشت، اما با توجه به زمان لازم برای توقف واحدهای تولید، تصمیم گرفت روند آنرا از حال آغاز کند.

هر چند پژو اعلام کرد، با حمایت دولت فرانسه، از مقامات آمریکا خواهد خواست با صدور اجازۀ ویژه‌ای برای ادامۀ حضور این گروه با دولت جمهوری اسلامی، آنرا از شمول مجازات‌ها معاف کنند، اما مسئولین پژو نیز همانند مدیرعامل توتال اذعان می‌کنند که احتمال کسب چنین معافیتی تقریباً وجود ندارد.

گروه اتومبیل سازی پِ.اِس.آ که به توسعۀ فعالیت‌های خود با دولت جمهوری اسلامی امید فراوان بسته بود، البته با ناخرسندی بسیار ایران را ترک می‌کند. این گروه با همکاری ایران خودرو برای ساختن اتومبیل های پژو و با همکاری سایپا برای تولید اتوموبیل‌های سیتروئن سرمایه گذاری قابل توجهی به میزان یک میلیارد یورو در پنج سال تدارک دیده بود. هدف از اجرای این برنامه تولید ٢٠٠ هزار دستگاه پژو و ١۵٠ هزار دستگاه سیتروئن در آستانۀ سال ٢٠٢١ بود.

این گروه سال گذشته ٤٤٤۶٠٠ دستگاه اتومبیل در ایران فروخته و این کشور در این دوره، پیش از چین، نخستین بازار خارجی گروه محسوب شده است. با این حال از نظر مالی، پژو در اطلاعیۀ خود تاکید می‌کند که فعالیت‌های این گروه در ایران «کمتر از یک درصد گردش کار کلی آنرا تشکیل می‌دهد» و بنابراین توقف فعالیت‌ها در این کشور تغییری «در اهداف کلی و جهت‌گیری‌های مالی کنونی» گروه ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛  پِ.اِس.آ نخستین گروه اتومبیل سازی فرانسه، دومین گروه اروپا پس از فولکس واگن و هفتمین گروه در جهان است. این گروه از نظر تعداد اتوموبیل‌های فروخته شده، ۶١ درصد بازار اروپا، ١٩ درصد بازار چین و آسیای جنوب شرقی و ١٢ درصد بازار افریقا و خاورمیانه را در دست دارد. گروه پِ.اِس.آ در کارخانجات خود ٣٤ مدل مختلف اتوموبیل از سه مارک پژو، سیتروئن و دِ.اِس تولید می‌کند.