گردهمایی در کلن در ابراز همبستگی با معترضان ایران

0
238

محوطه بیرونی ایستگاه قطار مرکزی شهر کلن صحنه تجمع صدها ایرانی در ابراز همبستگی و همدلی با اعتراضات مردم داخل کشور بود. در قطعنامه مراسم از اروپا خواسته شد سفیران خود را در اعتراض به سرکوب مردم، از ایران فرا بخواند.

محسن بنایی به کنجکاوی رهگذران اشاره کرد و افزود: «خیلی‌ها نمی‌دانند موضوع چیست و سوال می‌کنند، زیرا رسانه‌های آلمانی به اخبار ایران دیر پرداختند و اعتراض‌ها را را اول ندیده گرفتند.  متاسفانه سخنگوی صدراعظم آلمان هم تظاهرات ایران را به افزایش قیمت بنزین تقلیل داد در حالی که ما می‌دانیم بنزین بهانه است و این دمل چرکینی بود که با موضوع بنزین سر باز کرد. ما این را برای افرادی که سوال می‌کنند توضیح می‌دهیم.»

حمید مهد‌ی‌پور، مدیر انتشارات فروغ نیز گفت: «طرفداران سلطنت، گروه‌های چپ و شماری از کردهای ایرانی در جمعیت حضور داشتند و در مجموع، تجمع مشترکی با مسالمت برگزار کردند. پرچم شیر و خورشید در دست بسیاری از شرکت‌کنندگان بود.»

Köln Iraner demonstrieren für Menschenrechte im Iran

آقای مهدی‌پور حضور جوان‌ها در تجمع کلن را چشمگیر خواند و از مشاهده نسلی در مراسم یاد کرد که هرگز در تجمعات مشابه قبلی ندیده بود: «عجیب است که جوان‌ها این قدر زیاد بودند. گویا کسانی هستند که تازه به آلمان آمده بودند و من آنها را نمی‌شناختم. رهگذران هم با دقت سوال‌هایی طرح می‌کردند و کمابیش از طریق اخبار در جریان بودند.»

شهلا فرید، کنشگر حقوق زنان و فعال سیاسی گفت: «برنامه‌گذاران اعلام کرده بودند که هر کس می‌تواند با پلاکارد خودش بیاید اما شعارها مرکزی خواهند بود. دو سه مورد اختلاف نظر و بحث بین جمعیت در زمینه شعارهای خاص پیش آمد که جدی نبود و گردهمایی با مسالمت برگزار و تمام شد.»

Köln Iraner demonstrieren für Menschenrechte im Iran

خانم فرید، ترکیب متنوع جمعیت و حضور زنان و جوان‌ها در گردهمایی حمایتی کلن را بارز خواند و از تجمع دیگری نیز خبر داد که کردهای ترکیه به موازات اجتماع ایرانی‌ها برگزار می‌کردند و کردهای ایرانی در آن حضور داشتند: «در قطعنامه پایان تجمع، از کشورهای اروپایی خواسته شد که سفیران خود را از جمهوری اسلامی  فرا بخوانند و از مبارزات و مقاومت مردم ایران پشتیبانی کند. مسدود کردن اینترنت نیز در این قطعنامه محکوم شد.»

به گزارش دویچه وله؛ پیش‌ از این، شهرهای دیگری در اروپا از جمله هلسینکی، مالمو، آمستردام، لندن، پاریس، هامبورگ، برلین، فرانکفورت، وین و… شاهد گردهمایی‌ ایرانی‌ها در اعلام همبستگی با معترضان داخل کشور بوده‌اند. در شهرهای برلین و فرانکفورت این تجمعات با شعار “گرانی بهانه است، کل نظام نشانه است” مقابل سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی برگزار شدند.