کیم جونگ اون: برنامه اتمی‌مان را تا انتها دنبال می‌کنیم

0
204

کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی می‌گوید کشورش با وجود تحریم‌های سخت توانسته به اهداف برنامه هسته‌ای‌اش بسیار نزدیک شود و وعده داد این برنامه را تا پایان ادامه دهد.

این سخنان را تلویزیون رسمی کره‌شمالی به نقل از کیم جونگ اون و تنها ساعاتی پس از جدیدترین پرتاب موشکی این کشور پخش کرده است؛ موشک بالستیک میان‌بردی که صبح جمعه با عبور از آسمان شمال ژاپن رکوردهای برنامه موشکی کره‌شمالی را بهبود بخشید.

خبرگزاری ک.سی.ان.ای. کره شمالی بامداد شنبه به وقت شرق ژاپن به نقل از رهبر این کشور گفت: “ما باید به طور واضح به ابرقدرت‌های خودپرست نشان می دادیم که چه طور به رغم تحریم‌های بی‌انتهای آنها توانسته‌ایم به قدرت اتمی مورد هدف‌مان دست پیدا کنیم.”

رهبر کره‌شمالی همچنین گفته: “هدف ما این بود که در پی دستیابی به توازن واقعی قوا با آمریکا، باعث شویم حاکمان ایالات متحده حتی جرات نکنند از حمله نظامی به کره‌شمالی صحبت کنند.”

دقایقی بعد از سخنان رهبر کره شمالی، سفیر چین در آمریکا در واکنشی تند گفت: “پکن هرگز کره شمالی را به عنوان یک قدرت اتمی نخواهد پذیرفت.”

این مقام چینی همچنین تاکید کرده کشورش بنا دارد تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه پیونگ یانگ را “تمام و کمال” اجرا کند.

سخنان رهبر کره‌شمالی پس از آن منتشر شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد، عصر جمعه ۲۴ شهریور باز هم به اتفاق آرا ادامه آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی را محکوم کرد اما تحریم تازه‌ای علیه پیونگ یانگ تصویب نکرد.

در همین حال، تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی که صبح امروز به وقت محلی صورت گرفت با واکنش‌های متفاوتی از سوی قدرت‌های بزرگ جهان روبرو شده است. این در حالی است که تا همین چند روز پیش این کشو‌‌رها در قبال اعمال تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه این کشور موضع واحدی داشتند.

آمریکا گفته که مسئولیت پاسخگویی به این آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ برعهده چین و روسیه است. از چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی نام برده می‌شود و روسیه هم روابط و توافقاتی با این کشور دارد.

اما چین در واکنش گفته که آمریکا از مسئولیت خود در قبال این مسئله شانه خالی می‌کند. روسیه هم رویکرد “خصمانه” آمریکا را در این مورد محکوم کرده است.

در همین رابطه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که چین تأمین کننده بخش عمده نفت کره شمالی است و روسیه هم بزرگ‌ترین کشور تأمین نیروی کار کره شمالی است.

ارتش کره جنوبی در نخستین ساعات امروز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به وقت محلی از انجام آزمایش موشکی تازه کره شمالی خبر داد.

بر اساس این گزارش موشک پرتاب شده توانسته تا ارتفاع ۷۷۰ کیلومتری بالا رود و مسافتی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر را تا قبل از فرود آمدن در دریا طی کند.

به گفته ناظران این موشک احتمالا در زمره موشک‌های بالستیک میانبرد قرار دارد، هر چند که مقامات ژاپن معتقدند که هنوز این احتمال وجود دارد که موشک آزمایش شده از نوع موشک‌های بالستیک قاره پیما باشد.

نکته هشداردهنده در ارتباط با موشک آزمایش شده امروز این است که گوام از جمله مناطق تحت تسلط آمریکا در اقیانوس آرام تنها ۳۴۰۰ کیلومتر از پیونگ یانگ فاصله دارد.

کره شمالی پیشتر گفته بود که قصد پرتاب موشک به سوی گوام را دارد.

کره جنوبی، مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه هم در پاسخ به این اقدام فورا دو موشک بالستیک شلیک کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفته که کشورش “هرگز چنین اقدامات تحریک آمیز خطرناک را تحمل نخواهد کرد”.

پیشتر ژاپن اعلام کرد که این موشک از فراز بخشی از خاک این کشور عبور کرده و برهمین اساس به شهروندان ساکن در آن مناطق هشدار پناه گرفتن در پناهگاه داده شد.

دوشنبه گذشته ۱۲ سپتامبرشورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آرا محدودیت‌هایی را بر ارسال نفت به کره شمالی و همچنین ممنوعیت صادرات نساجی به این کشور در پاسخ به آزمایش‌های موشکی و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت اعمال کرد.

مقاله قبلیپایان افسانه کاسینی
مقاله بعدیوالیبال ایران در انتظار سکوی جام قهرمانان بزرگ جهان
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...