کیارستمی و فرهادی در فهرست برترین‌های جهان سینما

0
160

در یک نظرسنجی که از ۱۷۷ منتقد فیلم صورت گرفت، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم انتخاب شد.

 در فهرستی که شامل یکصد فیلم برتر قرن بیست و یکم است، نام ۳ فیلم ایرانی دیده می‌شود که از این میان دو فیلم از عباس کیارستمی و یک فیلم از اصغر فرهادی جای دارند.

در این فهرست «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در رتبه نهم از ۱۰ فیلم اول این فهرست جای گرفته و فیلم «کپی برابر اصل» و «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی در رده ۴۶ و ۹۸ جای دارند.

۱۰ فیلم نخست
۱. مالهالند درایو (دیوید لینچ -۲۰۰۱)

۲. در حال و هوای عشق (وانگ کار-وای ۲۰۰۰)

۳. خون به‌پا می‌شود (توماس اندرسون -۲۰۰۷)

۴. شهر اشباح (هایائو میازاکی – ۲۰۰۱)

۵. پسربچگی (ریچارد لینکلیتر – ۲۰۱۴)

۶. درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گاندری-۲۰۰۴)

۷. درخت زندگی (ترنس مالیک- ۲۰۱۱)

۸. یی‌یی: یک و دو (ادوارد یانگ-۲۰۰۰)

۹. جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی- ۲۰۱۱)

۱۰. جایی برای پیرمردها نیست (برادران کوئن-۲۰۰۷)

«جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه گلدن گلوب و اسکار فیلم خارجی زبان شد و فیلم «ده» که سال ۲۰۰۲ ساخته شد به جشنواره‌های مختلف راه پیدا کرد. «کپی برابر اصل» در سال ۲۰۱۰ جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برای بازی ژولیت بینوش دریافت کرد.

در این نظرسنجی «جاده مالهالند» ساخته دیوید لینچ به عنوان برترین فیلم قرن بیست و یکم انتخاب شده است و  «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کاروای از هنگ کنگ جایگاه دوم را تصاحب کرده است. «خون به پا خواهد شد» به کارگردانی پل توماس اندرسون نیز فیلم سوم این فهرست است.

در مکان چهارم انیمیشن «شهر اشباح» اثر تحسین شده هایائو میازاکی از ژاپن جای دارد و «پسر بچگی» ساخته ریچارد لینکلیتر که جایزه اسکار را برای نقش مکمل نصیب پاتریشا آرکت کرد، فیلم پنجم شده است.

«درخشش ابدی یک ذهن پاک» ساخته میشل گوندی با بازی جیم کری، «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک با بازی برد پیت، «یک یک و یک دو» ساخته یانگ در مکان ششم تا هشتم جای دارند. فیلم دهم این فیلم «پیرمردها جایی ندارند» ساخته برادران کوئن است.

در این فهرست وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن هر یک با سه فیلم حضور دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، منتقدانی از ورایتی، هالیوود ریپورتر، سایت‌اندساوند و گاردین از جمله شرکت کنندگان در این نظرسنجی هستند و هر منتقد با ۱۰ فیلم برتر و در نهایت فهرستی متشکل از ۵۹۹ فیلم تشکیل شده است که ۱۰۰ فیلم اول آن به عنوان فیلم‌های برتر منتشر شده‌اند.