کپنهاک در سایه ترس “کفرگوئی و آزادی بیان”

0
211

شنبه 14 فوریه 2015

نشستی تحت عنوان «کفرگویی و آزادی بیان» در خانه فرهنگ «کرودتونده» در ناحیه اوستربرو کپنهاگ پایتخت دانمارک که سفیر فرانسه و شخصیت‌های دیگری از قبیل«لارس ویلکس» کاریکاتوریست جنجالی سوئدی ، دنیس میهوف برینک «کار‌شناس داستان‌های اساطیری » روزنامه دانمارکی جیلاند پوستن وا ینا شفچنکو، یکی از اعضای اصلی گروه فمن و….. در آن حضور داشتند،برگزار گردید.به دلیل واقعه رخداده در یک ماه پیش در پاریس در محل دفتر نشریه شارلی ابدو و همچنین حضور سخنران ویژه یعنی سفیر فرانسه و مهمتر از همه اینها حضور لاری ویلکس «که به دلیل کشیدن کاریکاتورهایی از محمد پیامبر مسلمین و زیر سوال بردن او که از نظر مسلمانان رفتاری غیر قابل بخشایش است و سزایی جز مرگ ندارد ، بارها مورد سوء قصد قرار گرفته و شاخه گروه تروریستی القاعده در عراق ۱۵۰ هزار دلار جایزه برای قتل وی تعیین کرده »،نشست در فضایی کاملا کنترل شده و با حضور مامورین امنیتی وبازرسی های ویژه برگزار می شود. همه پیش از ورود به جلسه با دستگاه فلزیاب مورد بازرسی قرار گرفته و نیروهای زیادی از سازمان اطلاعات دانمارک نیزدر محل حضور داشتند . ساعت سه و نیم به وقت محلی ، زمانی که سفیر فرانسه سخنرانی خود را با موضوع «چالش‌های اسلام گرایی و آزادی بیان» آغاز کرده بود صدای تیراندازی از سوی درب ورودی شنیده می شود.
در این حمله دو فرد مسلح از بیرون محل نشست را به رگبار بسته که یک نفر کشته و سه مأمور پلیس زخمی شدند. پلیس دانمارک اعلام کرد، در نخستین دقایق بعد از تیراندازی دو نفر را بازداشت کرده است. اما گویا مهاجم اصلی موفق به فرار از محل شد.با بررسی صحنه جرم در محل مزبور؛ مهاجم از قرار معلوم با سلاحی خودکار حدود ۳۰ تیر شلیک کرده بود.ظاهرا لارس ویلکس کاریکاتوریست سوئدی هدف اصلی این حمله بوده است.

unnamed (2)ساعاتی پس از این حمله تروریستی در حالی که کپنهاک در شوک تیراندازی به یک نشست فرهنگی بود، به دلیل تیر اندازی دیگری در نزدیکی کنیسه یهودیان درکپنهاک پایتخت دانمارک دست کم یک نفر کشته و دو مامور پلیس زخمی شدند.
یک شبانه‌روز وحشت در پایتخت دانمارک. پلیس پست‌های ایست و بازرسی در خیابان‌های کپنهاگ بر پا و دسترسی‌ها به هسته مرکزی شهر را مسدود کرد. تدابیر امنیتی در مرزهای دانمارک هم تشدید شد. حمله روز شنبه در پایتخت دانمارک این کشور را به حالت آماده باش کامل درآورد. دانمارک 10 سال پیش نیز به سبب انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به محمد پیامبر اسلام در یکی از نشریات آن کشور مورد غضب مسلمانان قرار گرفته بود .
جستجوی ویژه و کنترل دقیق دوربین های شهری برای یافتن مسبب ترور به سرعت آغاز گردید، و سرانجام درگیری سوم . پلیس کپنهاک اعلام کرد مردی که عامل هر دو حمله تروریستی بوده است در درگیری با پلیس به دلیل عدم توجه به اخطار پلیس و اقدام به شلیک به سمت پلیس در منطقه نوربرو کشته شد، .«نوربرو منطقه ای مهاجرنشین در کپنهاگ است که حدود 5 کیلومتر با کنیسه اصلی این شهر و محل تیراندازی دوم فاصله دارد».عمر عبد حمید ال حسین، 22 ساله متولد دانمارک مجرم سابقه داری که به دلیل حمله با چاقو در زندان بوده و به تازگی آزاد شده بود.ظاهرا با کشته شدن او این ماجرا پایان می یابد.
خانم هله تورنینگ-اشمیت، نخست‌وزیر دانمارک،در مصاحبه مطبوعاتی گفت: «همه شواهد دال بر این موضوع هستند که تیراندازی‌ها انگیزه سیاسی داشته‌اند و حملاتی تروریستی هستند». وی گفت دولتش به هیچ عنوان در دفاع از آزادی بیان کوتاه نمی آید و از جامعه یهودیان دانمارک محافظت خواهد کرد .خانم تورنینگ اشمیت از مردم کشورش خواسته عقاید خود را آزادانه بیان کنند.

unnamed (3)در پایتخت کشور توسعه یافته ، متمدن و امنی مثل دانمارک ،که سالهاست جزو رده های نخست رنکنگینگ های مختلف توسعه می باشد ،با سیستم امنیتی بسیار پیشرفته ،آنهم درست یک ماه پس از واقعه ای مشابه در پاریس مهد تمدن و فرهنگ ،چرا باید شاهد چنین وقایعی باشیم؟
آیا وقایع اخیر تشابهاتی با واقعه 11 سپتامبر ندارد؟آیا پس ازگذشت چندین دهه ما با تعابیر وارونه ای از این اتفاق مواجه خواهیم شد؟ آیا قدرتهای گرداننده جهان امروز برای قابل توجیه نمودن سناریو های بعدی ،به این نمایش اجازه اجرای تک پرده ای دادند؟
جریان چیست؟با توجه به سیستم های سکولار حاکم بر اروپا چه دلیلی وجود دارد به شیوه گسترده ای پناهندگان کشورهای عربی و مسلمان در طیف گسترده وارد منطقه شینگن بشوند؟چه دلیلی وجود دارد به مسلمانان که امتحان خود را در فاشیست بودن و غیر قابل اصلاح بودن بارها به شیوه های گوناگون پس داده اند اجازه افتتاح مساجد و اماکن فعالیتهای مذهبی تروریستی داده شود؟چرا قوانین این جوامع توسعه یافته به جای محدود کردن وکنترل فاشیست های اسلامگرا ، دست آنها را برای هر گونه فعالیتی باز می گذارد؟جامعه توسعه یافته اروپا با این کار چه منافع و اهدافی را دنبال می کند که فواید ان بر نا امنی شهر و به خطر افتادن جان شهروندانش می چربد؟هر مسلمان فاشیست یک بمب ساعتی ایست که باید در انتظار انفجار ان باشند.با افزایش تعداد این بمب ها به زودی اروپا به منطقه نا امنی بدل خواهد شد درست مانند همان منطقه نوروبو که امروز صبح شاهد درگیری بود.حتی روزهای عادی در عبور از این منطقه ،انسان با فضایی کاملا متفاوت و نا امن مواجه می شود.منطقه ای که به ندرت در ان چهره دانمارکی بشود دید و این نقطه قابل تاملی ایست که بعید به نظر می رسد سیستم منظم،دقیق و پیشرفته حاکم بر دانمارک از ان بی خبر باشد.و مسئله دیگری که ذهن را مشغول می کند این است که امروز در این شرایط بغرنج جهانی ایا عقل تایید می کند که با پا گذاشتن روی دم افعی وحشی هفت سر به او مجال و دلیل محکمه پسند برای رفتارهای تروریستی داد؟حالا که داعیه داران داعشی و طالبانی و……در سراسر جهان پراکنده شده اند و از ایدئولوژی تبعیت می کنند که به انها اجازه انجام هر جنایتی را می دهد کمی مشکوک نیست که هرزگاهی شاهدیم هنرمندان غربی به پر و پای محمد و لودگی هایش پیچیده باشند؟ایا در همه موارد بالا منطق حکم نمی کند که شیوه های برخورد تغییر یابد؟ایا بهتر نیست اروپاتصمیم نهایی اش برای از سر باز کردن پناهندگان دو پاسپورتی که عاملان اصلی پولشویی های کلان و قاچاق های بی حد هستند بگیرد.ایا سیستم اموزشی و اجتماعی در اروپا نیازمند یک بازبینی اساسی است؟دنیا به چه سمتی در حال حرکت است؟ایاجهان برای بقا نیازمند یک جنگ دیگر است؟ایا اسراییل برای توجیهاتش جهت خطرنیازمند نمایشاتی از این دست است؟ایا ما به سمت نابودی جهان گام برمی داریم؟ایا زمان ان نرسیده که ایدئولوژی های دینی که همه خواهران کور و کچل و تهی مغزی وارث ابلیسند جایشان را به منطق انسانی و قانون بدهند؟

واقعه تاسف برانگیز اخیر را به جامعه جهانی و خانواده های کشته شدگان تسلیت عرض نموده و از صمیم قلب جهانی را ارزومندم که هیچ ایدئولوژی و عقیده ای توان لگدمال کردن انسان را نداشته باشد.

سهیلا زرندی
15 فوریه 2015