“کومله” نیز به جبهۀ جنگ علیه داعش پیوست

0
424

یک گُردان از نیروهای پیشمرگه، وابسته به حزب کوملۀ کُردستان ایران جهت مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی به استان کرکوک اعزام شدند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از کُردپا، روز جمعه، سی‌ویکم مردادماه رهبری کومله فرمان اعزام بیش از یکصد تن از پیشمرگه‌هایش را به مناطق جنگی جنوب استان کُردنشین کرکوک برای جنگ علیه داعش صادر کرد.

یک عضو دفتر سیاسی حزب کومله کردستان ایران با تأیید اعزام پیشمرگه‌های تحت امرش به جبهه‌های جنگ، به خبرنگار آژانس گفت: جمعه گذشته یک گردان از پیشمرگه‌های کومله طبق دستور العمل رهبری حزب و با تأیید وزات پیشمرگه اقلیم کُردستان ـ عراق وارده مناطق عملیاتی گردیدند.

انور محمدی، عضو دفتر سیاسی حزب کومله کردستان ایران
انور محمدی، عضو دفتر سیاسی حزب کومله کردستان ایران

به گفته‌ی انور محمدی، این بخش از نیروهای کومله بنابه درخواست رسمی حکومت اقلیم کُردستان و وزارت پیشمرگه نبوده و صرفاً تصمیم رهبری کومله است که با عدم مخالفت نهادهای ذیربط حکومت کُردستان نیز مواجه شد.

رهبری کومله در پاسخ به این پرسش که چرا کومله قبلاً و به هنگام حضور پیشمرگه‌های دیگر احزاب کُردستان ایران در جبهه‌های جنگ اقدام به گسیل نیرو نکرده‌اند، اظهار داشت: در آن موقع یک نیروی نظامی کومله در حال تردد به مناطق جنگی بودند که بنابه دلایل سیاسی و دیپلماتیک در بین‌راه به مقرهای کومله بازگردانده شدند.

پیشتر پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان ایران در محور عملیاتی مخمور در ٤٠ کیلومتری غرب اربیل مستقر و با نیروهای داعش درگیر شده بودند که بنابه ملاحضات سیاسی و درخواست فوری حکومت اقلیم کُردستان به مقرهای خود در کویه‌سنجق بازگشتند.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشمرگه‌های کومله تا اطلاع ثانوی در جبهه‌های نبرد با داعش در جنوب استان کرکوک و به سرپرستی انور حاج محمود، معاون وزیر پیشمرگه باقی خواهند ماند.

این عضو دفتر سیاسی کومله تصریح کرد که گردان پیشمرگه‌های کومله تاکنون عملاً با شبه‌نظامیان داعش درگیر نشده‌اند.

انور محمدی در پایان، بی‌اطلاعی خود را از استقرار بخشی از نظامیان جمهوری اسلامی در محور عملیاتی کرکوک ـ خانقین اعلام کرد و گفت: تاکنون فرمانده‌ی نظامی کومله درباره‌ی حضور نیروهای سپاه پاسداران در منطقه کرکوک گزارشی به رهبری نداده است.

لازم به ذکر است که منابع خبری در مناطق کردنشین کُردستان حضور اعضای سپاه پاسداران در مناطقی از استان کرکوک و دیاله را تأیید کرده‌اند.