کنگره آمریکا بررسی حمله به سوریه را امروز آغاز می کند

0
177

گزارش ها از امریکا حاکی است که کنگره این کشور امروز دوشنبه بحث بر سر طرح حمله نظامی این کشور به رژیم سوریه را آغاز می کند.

قرار است این موضوع تا پایان امروز در مجلس سنای امریکا نیز به رأی گیری گذاشته شود و مجلس نمایندگان این کشور در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه همین هفته به آن رأی خواهند داد.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا، پیش از این گفته بود که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز امریکا محسوب می شود. او هفته گذشته از کنگره این کشور خواست تا با حمله محدود به سوریه موافقت کند.

اواخرهفته گذشته کمیته مقتدر امورخارجی سنای آن کشور طرح اوباما مبنی بر حملات محدود به رژیم سوریه را تصویب کرد.

امریکا مدعی است که حکومت بشار اسد در روز 21 اوت در حومه دمشق علیه مخالفان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، ادعایی که به شدت از سوی رژیم سوریه رد شده است.

روسیه متحد اصلی رژیم بشار اسد، نیز این ادعای امریکا را واهی دانسته و گفته است که حمله به رژیم سوریه بدون مجوز شورای امنیت ملل متحد، مغایر با قوانین بین المللی است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هفته پیش، قبل از شروع نشست گروه 20 در شهر سنت پیترزبورگ این کشور گفت که مخالفان دولت سوریه برای فراهم سازی زمینه مداخله دراین کشور از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.

با این حال، بشار اسد رییس جمهور سوریه در تازه ترین گفتگوی خود با یک شبکه تلویزیونی امریکایی اتهام دستور حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان را رد کرده است.

کلیک چارلی رز، از مجریان معروف تلویزیونی در امریکا که با بشار اسد گفتگو کرده، می گوید که او “هر گونه ارتباطی با این حمله (شیمیایی) را رد کرد و همچنین این موضوع را که از این حمله آگاه بوده، تکذیب کرد.”

اوباما پیش از دستور به هر اقدامی در رابطه با حمله به نیروهای رژیم سوریه، طرحی برای این منظور تهیه و به کنگره برد تا تصمیم نهایی را نمایندگان آمریکا اتخاذ کنند و عواقب سیاسی این اقدام تنها متوجه وی نباشد.

پیشتر پارلمان بریتانیا با تصمیم دولت این کشور مبنی برحمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بود، اما انتظار می رود طرح حمله به رژیم سوریه دوباره به رای گذاشته شود.

دولت بریتانیا از نخستین متحدان امریکا در طرح حمله نظامی به رژیم سوریه بود.

به گزارش العربیه؛ در صورتیکه اعضای کنگره امریکا با طرح دولت این کشور موافقت کنند، حمله محدود نظامی به سوریه بزودی آغاز خواهد شد. حمله ای که اکثرمردم امریکا بر اساس نظرسنجی ها با آن مخالف هستند.

اوباما خواستار حمله محدود بهسوریه به منظور نابودسازی تسلیحات شیمیایی این کشور است.

ارتش سوريه حمله شيميايي تروريستها را ناكام گذاشت

برخی از نمایندگان امریکا مخالف هرگونه حمله به رژیم سوریه هستند و برخی دیگر خواستار حمله ای گسترده هستند، با این حال نظرسنجی ها نشان داده که مردم این کشور مخالف حمله به سوریه هستند.

درهمین حال، قرار است بارک اوباما امروز دوشنبه و همزمان با آغازبحث ها در کنگره این کشور با شش شبکه تلویزیونی امریکا گفتگو کند و توضیح بدهد که چرا و چگونه باید این حمله انجام شود.

فرانسه نیز یکی از متحدان امریکا در حمله احتمالی به سوریه است.

وزارت خارجه امریکا روز گذشته اعلام کرد که تمام وزیران خارجه اتحادیه عرب موافق حمله به سوریه هستند.

جان کری به قصد همسو کردن کشورهای اروپایی برای حمله به رژیم سوریه ابتدا به ویلنیوس مقر دوره ای اتحادیه اروپا، سپس دیروز به پاریس و امروز به لندن سفر کرد.

براساس اظهارات وی با رسانه ها اکثر قدرت های مطرح اروپا، آلمان فرانسه، انگلیس و کشورهای کوچکتر مثل دانمارک و ایتالیا از طرح تنبیهی آمریکا علیه رژیم سوریه حمایت کرده اند.