کنترل نسبی کرونا در آلمان و کاهش برخی از محدودیت‌ ها در این کشور

0
180

محدودیت‌های وضع شده برای تماس به دلیل شیوع کرونا در آلمان تا ۵ ژوئن ادامه خواهند داشت. آنگلا مرکل و رؤسای دولت‌های ایالتی آلمان بر سر این موضوع و رفع برخی محدودیت‌ها رایزنی کردند و به توافق رسیدند.

با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در مهار شیوع کرونا در آلمان، صدراعظم این کشور، رفع بخش دیگری از محدودیت‌های وضع شده در ارتباط با کرونا در آلمان را امکان‌پذیر می‌داند.

این یکی از موضوع‌های نشست آنگلا مرکل با رؤسای دولت ایالت‌های مختلف آلمان در روز چهارشنبه (۶ مه) بود. پیش از رایزنی‌ها، جزییات پیش‌نویس این تصمیمات در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.

دولت آلمان مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد گام‌های بعدی کاهش محدودیت‌ها را با توجه به ویژگی‌ها و شرایط متفاوت هر ایالت، بر عهده‌ خود آنها گذاشته است. 

در مقابل ایالت‌های موظف شده‌اند که در صورت مشاهده‌ ۵۰ مورد تازه ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شهروند، در مناطق و شهرهای ایالتشان در ظرف ۷ روز، دوباره طرحی منسجم برای تشدید محدودیت‌ها را به اجرا بگذارند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، میان آنگلا مرکل، صدراعظم  این کشور و نخست‌وزیران ایالت‌های آلمان در رایزنی‌های روز چهارشنبه، ۶ مه درباره این موضوع به توافق رسیده‌اند.

رقابت‌های فوتبال بوندس‌لیگا از سر گرفته می‌شود

رایزنی‌ها و توافق‌های امروز چراغ‌سبزی برای ادامه مسابقات فوتبال بوندس‌لیگا دسته یک و دسته دوست که گفته می‌شود بدون حضور تماشاچی می‌توانند از ماه مه دوباره از سر گرفته شوند. هنوز تاریخی قطعی برای از سرگرفتن مسابقات حرفه‌ای اعلام نشده، اما از دو تاریخ احتمالی ۱۵ و ۲۲ مه سخن به میان است.

وزیر بهداشت آلمان هم پیش از برگزاری نشست روز چهارشنبه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، از اهمیت ترسیم چشم‌اندازی برای ورزش حرفه‌ای از جمله به دلایل اقتصادی سخن گفته بود.

اصل مهم برای رفع محدودیت: رعایت فاصله و موازین بهداشتی

پایه و اساس اقدامات آینده در جهت کاهش محدودیت‌ها در حوزه‌های دیگر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله و دوری از تماس فیزیکی خواهد بود که پیش‌تر در کنفرانس‌های متعدد، وزرای ایالت‌ها بسته به وزراتخانه و موضوع مربوطه، بر سر آنها توافق کرده‌اند.

مدارس و مهدکودک‌ها

در مورد بازگشایی مدارس گفته می‌شود که همه دانش‌آموزان باید بتوانند به صورت تدریجی و با رعایت تمامی موازین بهداشتی و ایمنی تا فرارسیدن تعطیلات تابستان در کلاس‌های درس حاضر شوند.

در مهد کودک‌ها از ۱۱ مه (دوشنبه آینده) باید برنامه‌ اضطراری گسترده‌ای برای مراقبت از کودکان در این اماکن، در تمامی ایالات به اجرا درآید.

بازگشایی فروشگاه‌ها

اجازه آغاز فعالیت دوباره تمامی فروشگاه‌ها بدون محدودیت مساحت، از دیگر موضوعات نشست چهارشنبه بود که با پایبندی به مواردی چون موازین بهداشتی، کنترل ورودی‌ها و جلوگیری از تشکیل صف‌ امکانپذیر است.

فعالیت‌های ورزشی در فضای آزاد

اجازه از سرگیری فعالیت‌های باشگاه‌های ورزشی و فعالیت‌های ورزشی – تفریحی در فضای باز از دیگر موضوعات این نشست بود. فعالیت‌های ورزشی در فضای آزاد و با پیش‌شرط‌هایی که قبلا وزرای ورزش ایالت‌ها بر سر آن به توافق رسیده‌ بودند، مجاز خواهد بود. از این شروط می‌توان به رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری و انجام فعالیت ورزشی بدون تماس با یکدیگر اشاره کرد. رعایت موازین بهداشتی به ویژه در صورت استفاده مشترک از وسایل ورزشی از دیگر شروط تعیین شده برای از سرگیری فعالیت‌های ورزشی در فضای آزاد است. باشگاه‌های ورزشی بدن‌سازی هم مطابق با موازین تعیین‌شده در هر ایالت و به تصمیم این ایالات، می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند.

ملاقات‌ها در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان

دیدار بستگان و خانواده با بیماران در بیمارستان‌ها یا ساکنان خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری معلولین را در صورتی که بیماری عفونی در کار نباشد، می‌توان دوباره از سر گرفت.

هر مجموعه موظف به تهیه و اجرای پروتکل بهداشتی است. از تماس‌های غیرضروری در میان کارمندان و همچنین کارکنان با مشتریان باید خودداری شود و اجازه دورکاری، در صورتی که امکان‌پذیر باشد، به کارکنان داده شود.

رستوران‌ها، هتل‌ها و …

دولت مسئولیت تصمیم‌گیری رفع محدودیت‌ برای از سرگیری فعالیت در بخش‌هایی چون رستوران‌ها و کافه‌ها، هتل‌ها، تئاترها، سالن‌های کنسرت و باشگاه‌های بدن‌سازی و همچنین سینماها را به عهده‌ی ایالت‌ها می‌گذارد.

خبر بد برای گردهمایی‌های بزرگ

تا ۳۱ ماه اوت برگزاری کنسرت‌ها، جشن‌های خیابانی، مسابقات ورزشی با حضور تماشاگران و فستیوال‌ها ممنوع است.

در روزهای گذشته برخی از ایالت‌های آلمان، شروع به برداشتن برخی محدودیت‌ها از جمله برای رستوران‌ها و رفتوآمدها کرده بودند.

تقریبا ۱۶۵ هزار مورد تأییدشده ابتلا به کرونا در آلمان

شمار تأییدشده مبتلایان به کرونا تا ظهر روز چهارشنبه (۶ مه) در آلمان ۱۶۴ هزار و ۸۰۰ نفر است. دست کم ۶ هزار ۹۴۳ تن از مبتلایان تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

نرخ واگیری کرونا بر پایه گزارش‌های مؤسسه روبرت کخ ۷۱ /۰ درصد است که به این معناست که هر ۱۰ مبتلا به کرونا ۷ تن دیگر را آلوده می‌کنند.

دویچه وله نوشت؛ بر پایه برآوردهای مؤسسه روبرت کخ در آلمان، تاکنون تقریبا ۱۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر از مبتلایان، بهبود یافته‌اند. کارشناسان اما مانند دیگر کشورها، احتمال می‌دهند که در آلمان هم آمار واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از آمار تأییدشده و اعلام شده باشد.