کنترل سنکوپ قلبی با ابزار قابل نصب در بدن

0
111

پزشکان بیمارستان شهر گیمریش در شمال پرتغال، با یک جراحی ساده ابزاری کوچک زیر پوست بیمار قرار می دهند. این دستگاه مانیتور قلبی برای بیمارانی است که دچار سنکوپ و تپش قلبی می شوند. این نوع فناوری که اولین بار سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت، امروزه کوچکتر، پیچیده تر شده است. نمونه مورد استفاده در این بیمارستان سه سال در بدن بیمار می ماند و با کنترل پیوسته قلب بیمار، به پزشکان امکان تشخیص دقیقتر تغییرات ضربان قلب و درمان مناسبتر را می دهد.

این ابزار در بیمارستانهای دیگر نیز مورد استفاده است. پزشکان امیدوارند این مانیتور، امکان درمان و مراقبت بهتر بیمار را فراهم کند. پزشک متخصص قلب بیمارستان گیمریش می گوید: «با قرار دادن این ابزار، بیمار لازم نیست به بیمارستان بیاید، بعضی ها راهشان دور است، ابزار بسیار مفیدی است چون اطلاعات در سیستم ذخیره می شود.»

با یک جراحی پانزده دقیقه ای، ابزار از راه شکاف یک سانتیمتری طوری زیر پوست بیمار در محل قفسه سینه قرار داده می شود که قابل مشاهده نیست. این مانیتور قلبی اولین گام در عرصه ابزارهای مانیتورینگ فیزیولوژیک طولانی مدت محسوب می شود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از یورونیوز؛ حسگرهای پیشرفته و جدید با فراهم کردن اطلاعات درباره کنترل فشار خون و جریان خون، به شناخت مکانیسم سنکوپ کمک می کنند. متخصص قلب بیمارستان گیمریش می گوید: «با این ابزار، نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام) بیمار بطور دائمی و بمدت سه سال تحت نظر است. بعلاوه امکان کنترل نوار قلب بیمار از راه دور از راه اینترنت برای بیمارستان ممکن می شود، یعنی صرف نظر از موقعیت مکانی بیمار، نوار قلبی او را هنگام سنکوپ ثبت می شود.»

با سالخورده شدن جمعیت ، هزینه خدمات درمانی در آینده بیشتر خواهد شد، در نتیجه نیاز به روشهای کارآمد مراقبت از بیمار بیشتر می شود.