کناره‌گیری میشل پلاتینی از ریاست اتحادیه فوتبال اروپا

0
228

دادگاه جهانی حکمیت ورزشی (CAS) محرومیت ۶ ساله میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) از دخالت در فوتبال را به ۴ سال کاهش داد. پلاتینی در بیانیه‌ای شخصی کناره‌گیری خود را از اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد.

تلاش‌های حقوقی میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) برای تجدید نظر در حکم کمیته اخلاقی فیفا بی‌نتیجه ماند و دادگاه جهانی حکمیت ورزشی (CAS) تنها محرومیت ۶ ساله او را به ۴ سال کاهش داد.

پلاتینی در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای شخصی کناره‌گیری خود را از اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد. در این بیانیه از جمله آمده است: «حکم دادگاه جهانی حکمیت ورزشی (CAS) به اطلاع من رسید. من این حکم را بی‌عدالتی بزرگی ارزیابی می‌کنم.»

پلاتینی در ادامه در این بیانیه مختصر نوشته است: «آن گونه که با کمیته‌های کشورهای عضو اتحادیه فوتبال اروپا برنامه‌ریزی شده، از پست ریاست اتحادیه فوتبال اروپا کناره‌گیری می‌کنم تا در دادگاه‌های سوئیس برای تحقق عدالت مبارزه کنم.»

مقابله با فساد مالی در فیفا

کمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روز دوشنبه (۲۱ دسامبر) سپ بلاتر، رئیس پیشین این فدراسیون و همچنین میشل پلاتینی، رئیس فدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) را به ۸ سال محرومیت از مشارکت در مسائل مربوط به فوتبال محکوم کرده بود. این محرومیت بعد به ۶ سال کاهش یافت.

آن دو همچنین به پرداخت جریمه‌ای نقدی محکوم شدند.این محرومیت‌ها و جریمه‌ها در پی تحقیقاتی که در ارتباط با فساد مالی و مسائل اخلاقی فیفا صورت گرفت، اعمال شد.

اتهامات مطرح شده مربوط به مبلغ ۸ / ۱ میلیون یورو است که بلاتر در سال ۲۰۱۱ ظاهرا به خاطر کارهای مشاورتی است که پلاتینی حدود ۱۳ سال پیش از آن برای رئیس فدراسیون جهانی فوتبال انجام داد، پرداخت کرده بود. نکته بحث‌برانگیز ثبت نشدن این پرداخت در قرارداد امضاشده میان طرفین است.

سپ بلاتر، رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال و میشل پلاتینی، رئیس فدراسیون فوتبال اروپا دوستانی قدیمی هستند
در حکم دادگاه جهانی حکمیت ورزشی (CAS) در محکوم کردن پلاتینی آمده است که این دادگاه در ارتباط با قانونی بودن پرداخت این مبلغ قانع نشده و در جریان دادگاه هیچ اشاره‌ای نیز مبنی بر پشیمانی آقای پلاتینی دیده نشده است. در رای صادرشده از طرف دادگاه همه قضات هم‌نظر بودند.

به گزارش دویچه وله؛ به باور مأموران رسیدگی به پرونده فساد مالی در فیفا مبلغ مزبور به عنوان رشوه در جریان پیروزی بلاتر در انتخابات ریاست فیفا در سال ۲۰۱۱ پرداخت شده است. پلاتینی همان زمان اتهام دخالت در پرونده فساد مالی در فیفا را “توهین‌آمیز و شرم‌آور” خواند و آن را “تصمیمی سیاسی” علیه خود ارزیابی کرد.