کناره‌گیری سعد حریری از صحنه سیاسی به دلیل فرقه‌گرایی و اعمال نفوذ جمهوری اسلامی بر لبنان

0
250

سعد حریری، رهبر جریان المستقبل در لبنان از تعلیق فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی لبنان به‌دلیل تشدید فرقه‌گرایی و گسترش اعمال نفوذ جمهوری اسلامی بر کشورش خبر داد.

حریری دوشنبه 24 ژانویه، ضمن اعلام توقف فعالیت‌های سیاسی‌ خود در عرصه داخلی لبنان و دعوت از حزب خود «المستقبل» به در پیش گرفتن همین خط مشی، اعلام کرد که نامزد انتخابات پارلمانی ماه مه آینده نخواهد شد و حزب المستقبل نیز هیچ نامزدی را برای شرکت در این انتخابات، معرفی نخواهد کرد.

حریری که در عرصه سیاسی لبنان و به خصوص در میان سنی‌های این کشور به عنوان وارث سیاسی پدرش، رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان، شناخته می‌شود، دوشنبه تاکید کرد: «من این گام را با توجه به باور خود اتخاذ کردم که در سایه نفوذ جمهوری اسلامی، تفرقه داخلی، فرقه‌گرایی شدید و فرسودگی دولت، هیچ فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد.»

او در عین حال افزود که همچنان «خدمتگزار مردم» باقی خواهد ماند اما تصمیم گرفته تا نقش خود و حزب المستقبل را در حاکمیت، عرصه سیاسی و پارلمان لبنان به حالت تعلیق درآورد.

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است که سعد حریری در سال‌های اخیر و در پی تشدید بحران سیاسی، اقتصادی و مالی ناشی از دخالت‌های پنهان و آشکار جمهوری اسلامی و حزب‌الله، و هم‌پیمانان آنها و همچنین ناهماهنگی فزاینده او با دیگر جریان‌های رقیب در میان سنی‌ها و اختلاف نظر روزافزون او با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی (هم‌پیمان با حزب‌الله)، شکست‌های سیاسی متعددی را تجربه کرده است.

این در حالی است که تمامی سازمان‌ها و مراکز خدماتی و رسانه‌ای متعلق به سعد حریری (شرکت اجیرو و تلویزیون المستقبل)، عملا دچار ورشکستگی مالی شده‌اند؛ تا به حدی که کارکنان این مراکز، با طرح شکایت در دستگاه قضایی لبنان، دادخواست‌های هنگفت مالی را علیه سعد حریری مطرح ساخته‌اند.