کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: شیوع کووید ۱٩ در زندان‌های دولت جمهوری اسلامی، دلیل دیگری برای آزادی زندانیان سیاسی است

0
98

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با یادآوری وضعیت نامساعد زندان‌های دولت جمهوری اسلامی که معمولاً دچار مشکل کمبود فضا و ضعف بهداشت هستند، تأکید می‌کند که زندانیان سیاسی حتی نسبت به سایر زندانیان تحت تبعیض قرار دارند و نمی‌توانند از مرخصی برخوردار شوند.

روز سه‌شنبه ۶ اکتبر/۱۵ مهر، خانم میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که صادر کرد می‌گوید اکثر کسانی که بدون دلیل قضایی روشن زندانی شده‌اند – مثل افراد دوتابعیتی، اتباع خارجی، مدافعان حقوق بشر، وکلا، فعالان محیط زیست و سایر زندانیان عقیدتی – از فرآیند آزادی‌های موقت و مرخصی محروم مانده‌اند.

در بیانیه آمده است: “افرادی که فقط به خاطر عقاید سیاسی و یا فعالیت‌های حقوق بشری در زندان هستند اصلاً نباید بازداشت می‌شدند و در هرصورت نباید با این زندانیان سختگیری بیشتری کرد و یا آنان را در معرض خطر قرار داد”.

میشل باشله می‌افزاید: دولت های چون دولت جمهوری اسلامی که بازداشتگاه‌ها به طور معمول دچار مشکل جمعیت زیاد و شرایط بد بهداشتی هستند، زندانیان سیاسی در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱٩ قرار گرفته‌اند. او از مشاهدۀ تبعیض‌هایی که در ارتباط با پیش‌گیری از ابتلا به کرونا در حق زندانیان سیاسی اعمال شده، ابراز تعجب و تأسف می‌کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سپس خواستار آزادی بی قید و شرط مدافعان حقوق بشر، وکلا، زندانیان سیاسی، و همۀ کسانی می‌شود که فقط به خاطر شرکت در تظاهرات آرام یا ابراز عقیده زندانی شده‌اند.

او تأکید می‌کند که “به ویژه اهمیت دارد که این بی‌عدالتی‌ها، در زمانی که بیماری کووید ۱٩ در زندان‌های دولت جمهوری اسلامی شیوع یافته، تصحیح گردد”.

بنا بر اطلاعات سازمان ملل کمبود آب و مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و همچنین کمبود ابزار تشخیص بیماری، به اضافۀ ناکارآیی مراقبت‌های پزشکی و کمبود فضای خصوصی در زندان‌ها باعث گسترش سریع بیماری، و مرگ شمار زیادی از زندانیان شده است.

رادیوفرانسه نوشت؛ خانم میشل باشله که قبلاً دو دوره رئیس جمهوری شیلی بود، در بیانیۀ خود به ویژه به خاطر وضعیت نسرین ستوده ابراز نگرانی می‌کند. در بیانیه آمده است: “من از این که جان نسرین ستوده در خطر است، شدیداً نگرانم”. او از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که خانم ستوده را فوراً آزاد کنند و به او امکان بازگشت به خانه و برخورداری از مراقبت‌های پزشکی بدهند.