کمیسر بودجه اتحادیه اروپا: مرزبانان اروپا چند برابر می‌شوند

0
319

گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا، در نظر دارد ماموران آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا (فرونتکس) را از ۱۶۰۰ نفر به ۵۰۰۰ نفر افزایش دهد. با کنترل شدید مرزهای خارجی، قرار است مرزهای حوزه شنگن بار دیگر باز شود.

 گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا از حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرد که در نظر دارد شمار ماموران مرزبانی اروپا را تا پنج هزار نفر افزایش دهد. ماموران زیر نظر آژانس مرزبانی اروپا (فرونتکس) در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ نفرند.

کمیسر بودجه اتحادیه اروپا قرار است پیش‌نویس بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا را روز چهارشنبه  ۲ مه در بروکسل معرفی کند. اوتینگر روز شنبه  ۲۸ آوریل در گفت‌وگو با خبرنگار سایت آلمانی “اشپیگل آنلاین” به جزئیات این پیش‌نویس بودجه پرداخت.

او از جمله گفت: «هدف من این است که مرز میان آلمان و اتریش هر چه زودتر از میان برود و سفر مسافران و همچنین انتقال کالا در مرزهای کشورهای عضو حوزه شنگن تا ابد سخت نباشد.»

بسیاری از کشورهای حوزه شنگن و از جمله آلمان، چندی‌ست مرزهای خود با کشورهای همسایه را به خاطر کنترل نشدن مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، بخصوص مرز میان ترکیه و یونان، به شدت کنترل می‌کنند.

کمیسر بودجه اتحادیه اروپا خواستار آن است که با تصویب بودجه جدید اتحادیه اروپا در سه سال نخست، شمار مرزبانان اروپا افزایش یابد.

سیاست‌مداران آلمان  به همراه بسیاری از سیاست‌مداران دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواستار آن هستند که مرزهای خارجی اتحادیه اروپا با شدت بیشتری کنترل شوند.

برقرار کردن امنیت در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا بخش مهمی از برنامه بودجه بیش از ۱۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا است که گونتر اوتینگر خواستار آن است.

بودجه بیشتر برای کشورهای پناهجوپذیر

هنوز چگونگی کمک به مناطقی در اتحادیه اروپا روشن نیست که پناهجویان بیشتری را در خود پذیرفته‌اند. قرار است در هفته‌های آتی در باره این مناطق گفت‌وگو شود. اوتینگر اما خواستار افزایش بودجه این مناطق تا ۱۸ درصد شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روزهای پایانی ماه فوریه پیش از نشست سران اتحادیه اروپا خواستار آن شده بود که مناطقی که به خاطر پذیرش بیشتر پناهجویان با فشار روبه‌‌رو هستند از کمک‌های بیشتر اتحادیه اروپا برخوردار شوند. این خواست بسیاری از کشورهایی نیز هست که پناهجویان بیشتری را پذیرا شده‌اند.

به این ترتیب مشخص می‌شود که در بودجه آتی اتحادیه اروپا کشورهای شرق اروپا چون لهستان و مجارستان که پناهجویان کمتری را پذیرفته‌اند، پول کمتری نیز از این اتحادیه دریافت می‌کنند و در مقابل بودجه کشورهای جنوب اتحادیه اروپا به خاطر پذیرش بیشتر پناهجویان افزایش می‌یابد.

طرح‌ افزایش بودجه آژانس مرزبانی اروپا در حالی از طرف گونتر اوتینگر مطرح می‌شود که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت.

به گزارش دویچه وله؛ به خاطر این که تصمیمات اتحادیه اروپا باید با نظر مثبت همه اعضا روبه‌‌رو شود و پارلمان این اتحادیه نیز باید آن را تصویب کند، به نظر می‌رسد که طرح بودجه آتی اتحادیه اروپا با مخالفت‌های بسیاری از اعضا روبه‌‌رو خواهد شد و بحث بر سر تصویب آن ماه‌ها یا سال‌ها طول کشد.