کمک سگ رباتیک برای شناخت محیط های خطرناک

0
143

محققان “دانشگاه هریوت-وات” اسکاتلند در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک سگ رباتیک چهار پای پیشرفته شده‌اند. این ربات به متخصصان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه انسان‌هایی که در محیط‌های خطرناک مانند سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها کار می‌کنند، قابل پشتیبانی هستند.

این ربات ۶۰ هزار پوندی مجهز به فناوری “تله اگزیستنس”(telexistance) توسط دانشمندان اسکاتلندی ساخته شده و با استفاده از دستگاه‌هایی مانند میکروفن و دوربین برای پخش صدا و فیلم، انسان‌ها را قادر می‌سازد بدون حضور در محیط‌های گفته شده از شرایط آنجا با خبر شوند.

اسکای گزارش داد، دانشمندان قصد دارند با استفاده از این سخت افزار راجع به چگونگی کمک ربات‌ها به انسان در محیط‌های خطرناک تحقیقاتی انجام دهند. اعتقاد بر این است که این ربات در نوع خود اولین ربات چهار پا در اسکاتلند که چنین قابلیت‌هایی را دارد است. این ربات شباهت‌هایی به ربات “Spot” که توسط شرکت “بوستون دینامیکس”(Boston Dynamics) ساخته شده، دارد.

پروفسور “یوان پتیلوت”(Yvan Petillot) استاد رباتیک و سیستم‌های خودکار این دانشگاه گفت: مجهز کردن این ربات به فناوری “تله اگزیستنس”(حضور ویدئویی) به معنای انجام آزمایش‌های مختلف است. ما می‌توانیم آزمایش کنیم که چگونه این ربات می‌تواند به افرادی که در محیط‌های خطرناک از جمله سکوهای نفتی و گاز و پالایشگاه‌های نفت کار می‌کنند کمک و پشتیبانی کند.

در عملیات جستجو و نجات یا حوادث، ربات‌های مجهز به حسگرهای ما می‌توانند علائم حیاتی مصدوم را کنترل کرده و تصاویر و صداها را به بیمارستان منتقل کنند و  به پزشکان اجازه دهند در همان زمان مشاوره داده و در مورد ایمن بودن قابلیت حرکت دادن بیمار تصمیم بگیرند.