کمپین‌ جهانی برای آزادی سربازان ربوده شده در 90

0
130

برنامه “90” این هفته که با حضور ویدئویی برانکو ایوانکوویچ، نگاه نوستالژیکی به گذشته داشت، در بخش اصلی از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال انتقاد کرد.

برنامه “90” این هفته در دو بخش – نخست نگاه نوستالژیک به تیم های ملی فوتبال که در دوره های مختلف به جام جهان صعود کردند و دوم دید انتقادی به تصمیمات کمیته انضباطی – پخش شد.

برنامه با پخش گزارش دیدار دوستانه تیم ملی برابر گینه آغاز شد.

پس از این گزارش، فردوسی پور با اشاره به اقدام ناپسند برخی که در صفحه شخصی “فرناندا لیما” مجری معروف برزیلی و “لیونل مسی” بازیکن نامدار آرژانتین در شبکه اجتماعی مطالب موهن و ناسزا نگاشته بودند، از اقدام مشابه در صفحه دانیل داوری انتقاد کرد.

ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین

بخش اول برنامه نگاهی نوستالژیک به حضور ایران در جام های جهانی مختلف داشت. نخستین گزارش متعلق به جام جهانی 1978 آرژانتین بود.

حمیدرضا صدر، کارشناس و حسین کازرانی، فوتبالیست قدیمی تیم ملی مهمانان ویژه این بخش بودند. حشمت الله مهاجرانی هم که در دوبی به سر می‌برد از طریق ویدئو کنفرانس به جمع مهمانان اضافه شده بود.

مهاجرانی در بخشی از سخنانش درباره تفاوت فوتبال امروز و زمان خود حرف زد. او گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ورزش اول ما فوتبال است اما کسی نمی داند به چه سمتی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: ما در جام جهانی 78 چند پنالتی خوردیم که نباید می‌خوردیم. وقتی در تورنمنت رئال مادرید شرکت کردیم و برابر آرژانتین مساوی کردیم، همه می‌گفتند که در جام جهانی عملکرد خوبی خواهیم داشت.

مهاجرانی همچنین گفت: در بازی با پرو برای پیروزی به میدان رفتیم و هجومی کار کردیم که هنوز هم پشیمان نیستم. برابر هلند خوب شروع کردیم و در 25 دقیقه اول صادقی و فرکی دو فرصت به دست آودند که گل بزنند. اسکاتلند هم آن روزگار یکی از بهترین تیم‌های دنیا بود.

فردوسی پور در ادامه به پخش کلیپی از تلویزیون درباره ماریو زاگالو، سرمربی آن روزهای کویت اشاره کرد و از صدر خواست درباره شرایط آن بازی‌ها صحبت کند. صدر هم گفت که زاگالو آن روزها واقعا بسیار مغرور بود.

حسین کازرانی در ادامه برنامه در واکنش به حرف فردوسی‌پور مبنی بر این که آیا تیم ملی از رویارویی با هلند ترسیده بود؟ گفت: برای چه باید می‌ترسیدیم؟ ما با فرانسه، آرژانتین، منچستریونایتد، تیم ملی مراکش و تیم های اروپایی زیادی بازی کرده بودیم.

مهاجرانی در پایان حرفهایش گفت: حوادث فوتبال پیش بینی نشده است. یونان قهرمان اروپا شد در حالی که کسی فکرش را نمی‌کرد. وقتی نام کشور روی پیراهن بازیکن نوشته می‌شود یعنی او باید از خاک کشورش دفاع کند. این مساله می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

در پایان این بخش،، فردوسی پور از کازرانی خواست که یک خاطره قابل پخش بگوید که این حرفش باعث خنده مهمانان برنامه شد. او همچنین نقبی هم به ماجرای پاس و رفتنش به همدان زد و از کازرانی پرسید: پاس شما الآن کجاست؟ او هم پاسخ داد: زیرگروه!

کازرانی هم در پایان حرفهایش گفت: بازیهای تیم ملی را نگاه نمی‌کنم. یک بار با چند دوستم که از خارج آمده بودند به ورزشگاه رفتم. چهار بلیت داشتیم و سه بلیت VIP هم از فدراسیون گرفتم اما ما را به ورزشگاه راه ندادند. جام جهانی را هم می‌ینیم اما نه بازی‌های ایران را!

فردوسی پور هم گفت: بازی با نیجریه را ببینید اگر دیدید خیلی اوضاع خراب است باقی بازی‌ها را نبینید!

ایران در جام جهانی 1998 فرانسه

پس از این بخش، گزارش از صعود ایران به جام جهانی 1998 فرانسه پخش شد. در این بخش، بیژن ذوالفقارنسب جای کازرانی را گرفت.

پیش از پرداختن به بحث جام 98، فردوسی پور خبری مربوط به گروگان گرفته شدن پنج مرزبان ایرانی در پاکستان را خواند و از مردم خواست که در کمپین‌های جهانی مربوط به این مساله عضو شوند تا زمینه آزادی سریعتر آنها فراهم شود.

پرویز پرستویی، بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون مهمان تلفنی این بخش برنامه بود تا درباره این مساله صحبت کند.

وی گفت: شاید خیلی‌ها تعجب کنند که من در برنامه “90” شرکت کردم. اعضای اتیم ملی کشتی از این ماجرا حمایت کردند و ابراز تمایل کردند که با لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران دیدار کنند. گفتید که اگر مردم ما یک میلیون امضا در سایت مربوطه ثبت کنند، سازمان ملل وارد ماجرا می شود اما من می‌گوم که ایرانیها نه یک میلیون که 70 میلیون امضا خواهند زد.

در ادامه سایت www.tpm.ir به عنوان کمپین “سربازان ایرانی را آزاد کنید” برای امضای ایرانیان اعلام شد. پرستویی تاکید کرد که مردم برای این کار تا پنجشنبه فرصت دارند.

در ادامه ذوالفقارنسب تاکید کرد که به شدت مخالف اخراج تومیسلاو ایویچ از تیم ملی بود.

او گفت: ایویچ سیستم‌های زیادی را امتحان می‌کرد. بعد از بازی با رم که با هفت گل باختیم، به من گفت که خوب شد این طور باختیم. بگذاریم حریفان فکر کنند ما این قدر ضعیف هستیم.

صدر هم در ادامه گفت که اخراج ایویچ اشتباه بسیار بزرگی بود.

ذوالفقارنسب همچنین گفت: به ضرس قاطع می‌گویم که اخراج ایویچ ظرف سه تا چهار ساعت بحث در تهران اتفاق افتاد. خیلی‌ها در فوتبال ایران زحمت کشیده‌اند. در آن مقطع چند مربی ایرانی با رزومه مثبت بودند که در صورت رفتن ایویچ می‌توانستند جای او را بگیرند. من هم با دلخوری کنار تیم ماندم.

وی ادامه داد: بعد بازی با آمریکا تنها سه روز فرصت داشتیم که یک روزش استراحت مطلق بود. ضمن این که فاصبه فوتبال ایران با آلمان حتی در همان زمان زیاد بود. ما تحلیلی از آلمان داشتیم و در نیمه اول هم خوب بازی کردیم اما در نیمه دوم کلا تغییر کردند.

صدر در ادامه گفت: ما در همه جام‌هایی که بودیم، سومین بازی ما بدترین بازی ما بود. حالا هم می گوییم که نیجریه مهمترین بازی ماست در حالی که از بوسنی حرف نمی زنیم.

ذوالفقارنسب هم گفت: همیشه بین بازی‌های اول و دوم در جام جهانی چهار روز وقت هست و بین بازی دوم و سوم فقط سه روز. من نگران هستم.

وی همچنین گفت: آن زمان بازیکن سالاری وجود داشت و چند بازیکن اجازه یافتند که در تصمیمات فدراسیون نظر بدهند. مدیریت قاطع اجازه این کار را نمی‌دهد مانند آن دوره ای که ایویچ در تم ملی بود. آن طور هم نبود که بازیکن یاغی باشد اما صحبت ها به تهران منتقل می شد. این مساله تا زمان اخراج ایویچ نبود. مقداری هم حضور آژانس ها ترانسفر بازیکن تاثیرگذار بود.

ایران در جام جهانی 2006 آلمان

سومین بخش نوستالژیک برنامه این هفته به جام جهانی 2006 اختصاص داشت. برانکو ایوانکوویچ در این بخش به صورت ویدئو کنفرانس مهمان برنامه بود.

پیش از شروع بحث با مهمان این بخش، بخشی از مستند “پیاده‌روهای واراژنی” اثر میلاد صدرعاملی که به زندگی برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2006 اختصاص داشت پخش شد.

برانکو که پس از هشت سال بار دیگر مهمان برنامه “90” شده بود، از ان اتفاق ابراز خرسندی کرد و گفت: مردم ایران در قلب من هستند چون خیلی دوران موفق و خوبی در ایران داشتم. ایران کشور دوم من است. همیشه استقبال خوبی از من می شود وقتی مردم ایران را می بینم.

وی درباره صعود ایران به جام جهانی با هدایت خودش و یکنواخت بازی کردن تیم ملی در یک سال مانده تا جام جهانی – سوالی که فردوسی پور پرسید – گفت: راحت صعود کردیم اما حرف شما را قبول دارم.

برانکو همچنین درباره این که مصدومیت بازیکنان در آستانه جام جهانی مثل زندی، مهدوی کیا، هاشمیان و علی کریمی چقدر در بازی تیم ملی تاثیر داشت، گفت: بله با این مشکل روبرو بودیم. گل محمدی هم در باشگاهش مصدوم شد و دیر به ما رسید.

در ادامه فردوسی پور از برانکو درباره پیروزی 4 بر 3 تیم ملی برابر کره جنوبی پرسید که او پاسخ داد: کره تیم چهارم جام جهانی بود و ما عملکرد خوبی داشتیم و بردیم. یکی از بهترین بازیهای ما بود. ژاپن را هم در تهران بردیم.

وی درباره این که تیم ملی چرا بازی های تدارکاتی خوبی برای جام جهانی نداشت گفت: مشکل ما این بود که تیم کامل را نداشتیم. زمان زیادی را برای آماده سازی نداشتیم. خیلی ها مصدوم بودند. علی کریمی مشکل زانو داشت، مهدو کیا هامبورگ بود و مشکل پیدا کرد. زمان زیادی از دست دادیم.

وی در ادامه درباره نقش اختلاف فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی وقت در این امر گفت: همه کسانی که بودند مسدول بودند اما مشکل ما بازیکنان بودند. آنها مصدومیت زیادی داشتند و باشگاه ها بازیکنان را به ما نمی دادند تا آنها را آماده کنیم.

به گارش ایسنا؛ مجری برنامه از حواشی تیم ملی و لگد علی کریمی به ساک ورزشی اش پس از تعویض پرسید. برانکو گفت: من او را درک می کنم چون همه از او انتظار زیادی داشتند اما او مصدوم بود و چهار ماه زمان کافی نبود که آماده شود. او خیلی غمگین و عصبانی بود چون نمی توانست پتانسیل واقعی اش را نشان دهد.

وی درباره عملکرد علی دایی در آن جام و انتقاهایی که از او می شد گفت: دایی یکی از بزرگترین بازیکنان ایران است و بهترین گلزن تیم مهای ملی در دنیاست. او در آن زمان شرایط خوبی داشت. فکر می کردیم که دایی می تواند کمک کند چون حریفان ما قد بلندی نداشتند. می دانستیم که او آخرین جام جهانی اش را تجربه می کند و می خواستیم به عنوان بازیکن بزرگ فوتبال را ترک کند.

برانکو درباره انتظارات مردم از تیم ملی هم گفت: من هم انتظارات زیادی داشتم. ما تیم خوبی ساختیم اما هیچ کس نمی داند که چه خواهد شد. می تواند پرتغال را بدون فیگو، دکو و رونالدو تصور کنید؟ آنها جزو بزرگترین بازیکنان آن روزگار بودند و ما هم مصدوم های زیادی داشتیم که غیر منتظره بود.

وی افزود: برابر مکزیک خیلی خوب وبدیم و فقط بر اثر اشتباه خودمان دو گل خوردیم. پرتغال جام های خوبی را با آن بازیکنان گرفته بود. موقعیت های خوبی داشتیم ولی شانس نداشتیم. مقابل آنگولا هم می توانستیم برنده باشیم.

فردوسی پور در ادامه از ماجرا “کت جادویی” برانکو پرسید که او گفت: بله ! آن زمان این کت را می پوشیدم. (با خنده) این چیزی است که بین مربیان مرسوم است. ما سعی می کنیم برخی چیزها را جادویی بدانیم.

وی در پاسخ به این سوال که قبول دارد مربی محافظه کاری بوده گفت: نه من هرگز چنین کسی نبودم چون فوتبال مدرن بازی م کینم و گاهی لازم است چیزی را از دست بدهیم. ما از نوع بازی تیم ملی راضی بودیم.

برانکو در ادامه در پاسخ به سوال فردوسی پور درباره مشکل مالی که باعث شد نتواند به ایران برگردد و این که آیا پیشنهادی برای باگشت به ایرا داشته یا خیر گفت: پیشنهاداتی داشتم که به ایران برگردم.

وی در ادامه درباره حرف علی دایی مبنی بر این که برخی بازیکنان به او پاس نمی دادند گفت: زمان کوتاهی داشتیم. دایی مهاجم بود، کریمی هم می توانست در این پست بازی کند. راه های زیادی بود که می توانستیم بازی کنیم. این طور نبود که کسی به او پاس ندهد ما برنامه های مختلف داشتیم.

برانکو در ادامه گفت: برخی از دیدارهای تیم ملی ایران را از جمله دیدار با کویت و جام ملت های آسیا دیدم.

او در پایان درباره سبک بازی تیم ملی بوسنی گفت: این اولین جامی است که بوسنی در آن شرکت می کند. آنها بازیکنان خوبی دارند و راحت به جام جهانی رسیده اند. مونته نگرو و بوسنی تیم های خوبی هستند که نزدیک به هم بای می کنند. مهم این است که برابر آنها آماده باشید. بوسنی تیم خوبی ساخته است. بازی آسانی با بوسنی نخواهید داشت.

در ادامه برنامه، گزارش “90” از زمین های ورزشی اسلامشهر پخش شد. پرویز برومند، دروازه بان اسبق استقلال در این گزارش، خبرنگار “90” را همراهی و راهنمایی می کرد.

نقد تصمیمات کمیته انضباطی

فردوسی پور در ابتدای این بخش گفت که قصد داشته برای این موضوع یک میزگرد با حضور اسماعیل حسن زاده، عبدالرحمن شاه حسینی، براتی و غلامرضا رفیعی ترتیب دهد اما این کار را به پس از پایان لیگ موکول کرده است.

غلامرضا رفیعی تنها مهمان این بخش برنامه بود.

رفیعی در آغاز حرفش گفت: می پرسند که مگر چند مخاطب “90” حقوقدان هستند؟ قانون و مقررات برای مردم نگاشته شده است. مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. اغراق نیست اگر بگوییم که بیش از 10 هزار قانون و مقررات درباره فوتبال وضع شده است.

وی ادامه داد: نمی خواهم وارد جزئیات یک پرونده بشوم اما به نظر می رسد که برخی از قوانین انضباطی ما منطبق با قوانین جهانی نیست. نمی توانید از یک مربی یا بازیکن بخواهید اقدامی قانونی را انجام دهد مگر این که آن قانون را برایش توضیح داده باشی.

رفیعی در ادامه تصویر سایت فدراسیون فوتبال را نشان داد و گفت: از سالها پیش دو سند مهم در سایت فدراسیون بود که حالا نیست؛ اساس نامه فدراسیون و آیین نامه انضباطی. یکی از چیزهای عجیب و غریبی که هست، این که آیین نامه پزشکی و سایر موارد وجود دارد اما آیین نامه انضباطی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سایت سازمان لیگ و اتحادیه باشگاه های فوتبال ایران هم این اسناد را ندارد.

پرسش پیامکی برنامه این هفته این بود:

به نظر شما مرد سال فوتبال ایران چه کسی است؟

آندرانیک تیموریان

سید جلال حسینی

اشکان دژاگه

رضا قوچان نژاد