کمبود واکسن برای دوز دوم

0
27

«قاعدتا نباید این اتفاق رخ بدهد و معمولا برای کسی که واکسن تزریق کرده دز بعدی نگه داشته می‌شود.»

این هفته نوبت به تزریق دز دوم واکسن کرونا در ایران رسید؛ روزهایی که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند اما حالا این افراد در تماس با مراکز واکسیناسیون با یک پاسخ روبرو می‌شوند؛ «واکسن نداریم، بعدا بیایید.»

بسیاری از شهروندان در چند روز گذشته در فضای مجازی از تجربیتشان در نبود دز دوم واکسن کرونا نوشتند و به این موضوع اعتراض کرده‌اند، حتی به نظر می‌رسد به برخی از آن‌ها پیشنهاد شده است که دز دوم واکسن دیگری تزریق کنند. این مسئله توسط برخی از مسئولان وزارت بهداشت هم تایید شده است و آن‌ها انگشت اتهام را به سمت کشورهایی می‌گیرند که هنوز واکسن ارسال نکرده‌اند.

رسانه های داخلی گزارش دادند؛ عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در این رابطه گفته بود: «وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دز اول را دریافت کردند، دز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد. هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دز دوم را تهیه کنند.»

اما اگر این اتفاق رخ ندهد و دز دوم به زودی تهیه نشود، احتمالا افراد دوباره باید روند واکسیناسیونشان را از ابتدا شروع کنند. 

مینو محرز، محقق تیم پژوهش واکسن کووایران برکت، در این رابطه می‌گوید: «اگر مثلا قرار باشد دز دوم واکسنی چهار هفته بعد تزریق بشود اما این به هر دلیلی رخ ندهد، واکسیناسیون آن فرد باید دوباره از اول شروع شود. این یعنی ممکن است کلا واکسیناسیون انجام شده لغو شود و از اول شروع شود، چون مثلا واکسنی وجود دارد که باید سه ماه بعد تزریق شود و یک واکسن دیگر باید چهار هفته بعد تزریق شود. فاصله زمانی تزریق دز دوم واکسن‌ها به طور کلی فرق می‌کنند.»