کلاغ‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند

0
226

نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که کلاغ‌ها نیز مانند انسان و میمون برای آینده برنامه می‌ریزند.

درست زمانی که فکر می‌کردیم خانواده کلاغ‌ها از این باهوش‌تر نمی‌شوند، مطالعه جدید نشان می‌دهد که کلاغ‌ها قادر به برنامه‌ریزی برای آینده هستند؛ درست مانند انسان‌‌ها و میمون‌ها. آنها همچنین می‌توانند مبادله کنند و از ابزارآلات بهتر از میمون‌ها استفاده کنند. حتی قوه خودداری این پرندگان باهوش بیشتر از یک کودک چهار ساله است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از 300 میلیون سال قبل کلاغ‌ها و پستانداران دارای جدی مشترک بودند و همین امر منجر به تکامل یافتن برنامه‌ریزی برای اتفاقات آینده در این پرندگان شده‌ است.

ماتیاس اسوث، سرپرست این پژوهش از دانشگاه لاند در سوئد، در این باره گفت: «براساس نتایج تحقیقات ما، کلاغ‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌ها را باهم ترکیب کردند تا برخی از وظایف را به شیوه مشابهی به میمون‌ها انجام دهند».

اسوث و تیم تحقیقاتی وی همان آزمایشی که در تحقیقات قبلی روی میمون‌ها صورت گرفته بود را تکرار کردند و متوجه شدند که کلاغ‌ها در استفاده از ابزارآلات و مبادله عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند، حتی با وجود اینکه زمینه‌ای در چنین مهارت‌هایی ندارند.

می‌دانیم که خانواده کلاغ‌ها به مغز متفکر جهان پرندگان شهرت دارند؛ این موجودات از رفت و آمد ماشین‌ها در ترافیک برای شکستن پوسته ضخیم خشکبار استفاده می‌کنند.

خانواده کلاغ‌ها که شامل انواع کلاغ‌، زاغی، زاغ، غراب و جیجاق می‌شود، پازل‌ها و معماها را بهتر از یک کودک پنج ساله حل می‌کند.

برای کلاغ‌ها همه چیز در برنده شدن خلاصه نمی‌شود، وقتی که پای برنامه‌ریزی برای تغذیه به میان می‌آید کلاغ‌هایی مانند جیجاق غربی یا جیجاق کالیفرنیا می‌توانند برای صبح روز بعد صبحانه آماده کنند. این پرندگان باهوش برای اجتناب از گرسنگی انواع به‌خصوصی از غذا را در مکان‌های دور از دسترس پنهان می‌کنند.

زاغ‌ها نیز مانند جیجاق خاشاک غذای خود را ذخیره می‌کنند. تا همین اواخر دانشمندان نمی‌دانستند که این پرندگان نیز مانند انسان و میمون دارای مهارت‌های برنامه‌ریزی هستد و این رفتارها را به حساب سازش خاصی در زمینه ذخیره‌سازی غذا می‌گذاشتند.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، این گروه تحقیقاتی، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی این پرندگان انجام دادند که در مطالعات قبلی روی میمون‌ها انجام شده بود. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که کلاغ‌ها بهتر از میمون‌ها از ابزارآلات استفاده می‌کنند؛ مهارت تبادل آنها بهتر از شامپانزه‌ها، بابون‌ها و اورانگوتان است، همچنین این پرندگان دارای قوه خودداری قوی‌تری نسبت به میمون‌ها و کودکان چهارساله هستند.