کشوری با مجازات اعدام نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود

0
137

مقامات اتحادیه اروپا با پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مبنی بر قانونی کردن مجازات اعدام مخالف‌اند. آنها هم‌نظر اعلام کرده‌اند کشوری که در آن مجازات اعدام قانونی باشد نمی‌تواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

فدریکا موگرینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی خود را از اجرای مجدد مجازات اعدام در ترکیه که مقامات عالی رتبه این کشور خواستار آن شده‌اند، اعلام کرد. او از دولت ترکیه خواست به قانون اساسی این کشور احترام بگذارد و مبانی دمکراسی و حقوق بشر را در این کشور رعایت کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۸ تیر / ۱۸ ژوئیه) در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در بروکسل در ارتباط با اجرای مجدد مجازات اعدام در ترکیه گفت: «بگذارید نظرم را به طور دقیق بگویم: کشوری که بار دیگر مجازات اعدام را قانونی کند، نمی‌تواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید.»

اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز ترکیه را از قانونی کردن مجازات اعدام بر حذر داشت. زایبرت نگرانی خود را از سخنان مقامات بلندپایه ترکیه مبنی بر قانونی کردن مجازات اعدام در این کشور اعلام کرد.

زایبرت در برلین در این باره گفت: «آلمان و اتحادیه اروپا به اصولی کلی پای‌بند هستند. ما قاطعانه با مجازات اعدام مخالفیم.» سخنگوی صدراعظم آلمان تاکید کرد که قانونی شدن مجازات اعدام در ترکیه برابر است با پایان گفت‌وگوها برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، عصر یکشنبه (۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه) در مقابل هواداران خود اعلام کرد که اجرای مجدد مجازات اعدام در این کشور بررسی خواهد شد. او گفت دولت باید با احزاب اپوزیسیون این کشور در این باره گفت‌وگو کرده و نتیجه را اعلام کند.

حزب دمکراتیک خلق​ها (HDP) که به عنوان حزب کردهای ترکیه شناخته می‌شود، اعلام کرد که در پارلمان این کشور از پیشنهادهایی در باره برقراری مجدد مجازات اعدام در ترکیه پشتیبانی نخواهد کرد.

ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی در کوشش برای عضویت در اتحادیه اروپا مجازات اعدام را لغو کرد.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز روز یکشنبه (۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه) به دولت ترکیه هشدار داد پس از شکست کودتا در این کشور از موازین دمکراتیک دور نشود.

به گزارش دویچه وله؛ وزیر خارجه لوکزامبورگ در مصاحبه با خبرنگار شبکه تلویزیون سراسری آلمان (ZDF) گفت ترکیه با قانونی کردن مجدد مجازات اعدام در این کشور بحث‌ها بر سر عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را با شکست روبرو می‌کند.