کشورهای غربی خواستار “پاسخ مناسب” به آزمایش موشکی ایران شدند

0
198

کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواهان رسیدگی به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران شدند. در این نامه تصریح شده که این آزمایش‌‌ها در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ قرار ندارند.

کشورهای غربی با ارسال نامه‌ای به سفیر اسپانیا که هم‌‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، خواستار رسیدگی و “پاسخ مناسب” به آزمایش‌های موشکی ایران شدند. این نامه به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.

در این نامه تصریح شده است که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران “در راستای قطعنامه ۲۲۳۱” مصوبه شورای امنیت در ماه ژوئن ۲۰۱۵ نیست. این نامه از سوی کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تنظیم و امضا شده است.

برخی از سیاستمداران غربی آزمایش‌های موشکی ایران را نقض توافق اتمی میان ایران و جامعه بین‌المللی دانسته و خواهان موضع‌گیری جدی در این‌باره شده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز در این نامه از درج عبارت “نقض قطعنامه ۲۲۳۱” خودداری شده است. در چارچوب این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده که به مدت ۸ سال از آزمایش ‌موشک‌های بالستیکی خودداری کند.

بنا به ارزیابی کارشناسان، موشک‌های بالستیکی که اخیراً از سوی ایران مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

گفته می‌شود گرچه چهار کشور غربی بر این باورند که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران به معنای نقض “هسته‌ی اصلی توافق اتمی” نیست، اما آنها از سوی دیگر تصریح می‌کنند که این آزمایش‌ها در انطباق با قطعنامه شورای امنیت نیز نبوده و باید آن را نوعی “سرپیچی” از قطعنامه ۲۲۳۱ تلقی کرد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر در واکنش به انتقاد کشورهای غربی گفته بودند که آزمایش‌های موشکی ایران صرفاً “جنبه دفاعی” داشته و به معنای نقض توافق اتمی و مصوبات شورای امنیت نیست.

در نامه چهار کشور غربی از بان کی‌مون خواسته شده که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را “نقض قطعنامه ۲۲۳۱” اعلام کند.

اعتراض‌ها و اقدام‌های قبلی کشورهای غربی

گروهی از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۹۴) اعلام کردند که قصد دارند طرحی را علیه ایران به مجلس سنای این کشور ارائه دهند. بر مبنای این طرح سپاه پاسداران و شرکت هواپیمایی ماهان تحریم خواهند شد. این طرح از طرف ۶ سناتور وابسته به حزب جمهوری‌خواه مارک کرک، مارکو روبیو، کلی آیوت، دن کوتس، کوری گاردنر و میچ مکانل امضا شده است.

ژان مارک آیرو، وزیر امورخارجه فرانسه نیز ۱۳ مارس (۲۳ اسفند ۹۴) با اشاره به آزمایش اخیر موشک‌های بالستیک در ایران گفته بود: «اگر لازم باشد تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع خواهد شد.»

در آزمایش اخیر بر روی موشک‌هایی که گفته می‌شود ۲ هزار کیلومتر برد دارند، به زبان عبری نوشته شده بود: «اسرائیل باید نابود شود.» اسرائیل این اقدام را تهدیدی جدی علیه موجودیت خود می‌داند.

به گزارش دویچه وله؛ روز ۱۴ مارس (۲۴ اسفند ۹۴) نیز به ابتکار آمریکا تلاش‌هایی برای رسیدگی به آزمایش‌های موشکی ایران در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد که بی‌نتیجه ماند. حسن روحانی‌، رئیس جمهور ایران در واکنش به این تلاش‌ها گفت: «خرسندیم که جنگ‌طلبان و افراطیون که به ناروا موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران را به شورای امنیت کشاندند، ناامیدانه بازگشتند.»