کشف 80 “سیاره فراخورشیدی” جدید در کمترین زمان

0
181

یک تیم از دانشمندان “ام.آی.تی” با استفاده از الگوریتم‌های جدید توانستند 80 “سیاره فراخورشیدی”(exoplanet) جدید را کشف کنند.

دانشمندان ام.آی.تی داده‌های ماموریت “کی 2 ” (K2) را تجزیه و تحلیل و یک گروه از سیارات فراخورشیدی پنهان شده در میان ستارگان را کشف کردند.

در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده است محققان ام.آی.تی اظهار کردند که موفق به کشف 80 سیاره فراخورشیدی شده‌اند. در این مطالعه آنها یک سیاره را که به دور ستاره HD 73344  می‌چرخد کشف کردند و دریافتند این سیاره می‌تواند درخشان‌ترین سیاره کشف شده توسط “کی2” باشد.

این سیاره هر 15 روز یک بار به دور ستاره 70344 HD می‌چرخد. محققان تخمین می‌زنند که اندازه این سیاره تقریبا 2.5 برابر بزرگ‌تر و 10 برابر سنگین‌تر از زمین است. این سیاره همچنین فوق‌العاده گرم و دمای آن بین 1200 تا 1300 درجه سانتیگراد است. دمای این سیاره همانند دمای گدازه‌های آتشفشان است. همچنین این سیاره با فاصله 114 سال نوری نسبت به زمین قرار دارد.

“ایان کراسفیلد”(Ian Crossfield)، استادیار فیزیک ام.آی.تی و یکی از محققان این مطالعه گفت: ما فکر می‌کنیم احتمال دارد این سیاره نسخه کوچک‌تر و داغ‌تر اورانوس یا نپتون باشد.

محققان از ابزارهایی که توسط دیگر محققان ام.آی.تی پیشتر توسعه داده شده بود برای اندازه‌گیری شدت نور استفاده کردند و “منحنی نوری”(light curve) 50 هزار ستاره نظارت شده توسط کی2 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به طور معمول، این تحلیل‌ها چند ماه تا یک سال طول می‌کشد اما محققان توانستند تمام این اطلاعات را تنها در چند هفته جمع‌آوری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فینتکلاگ، این مطالعه در مجله “Astronomical Journal”  منتشر شد.