کشف 148 سند جدید از «آلن تورینگ» در یک انباری قدیمی

0
255

مجموعه منحصر به‌فردی از نامه‌های آلن تورینگ، ریاضیدان و نابغه معروف، پس از 30 سال در انباری دانشگاه قدیمی وی یافت شده‌است.

حدود 150 سند که تا پیش از این هرگز دیده نشده بودند در یک پوشه کاغذی ساده در یک کمد قدیمی پر از پرونده پیدا شد. این اسناد شامل نامه‌ای از سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان و نامه‌ای دیگری می‌شود که تورینگ در آن اظهار می‌کند: «از آمریکا نفرت دارم».

آلن ماتیسون تورینگ ریاضیدان، دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست-ریاضیدان و رمزنگار بریتانیایی بود.

از تورینگ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی یاد می‌شود. مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته‌ است. وی دارای نشان ویژه سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوسته کالج سلطنتی بود.

آلن تورینگ یکی از پیشگامان علم کامیپوتری مدرن است. در طی جنگ جهانی دوم وی ماشینی ساخت که کد انیگمای آلمان را رمزگشایی کرد و در نهایت به کوتاه‌تر شدن جنگ انجامید. تورینگ به کمک ماشین تورینگ فرمولاسیون موثری برای روش الگوریتم و محاسبه تهیه کرد. همچنین وی با کمک آزمایش تورینگ، سهم موثر و محرکی در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرد.

او سپس در آزمایشگاه ملی فیزیک مشغول به کار شد، و یکی از طرح‌های اولیه برنامه ذخیره شده کامپیوتر را ارائه کرد، هر چند که در واقع ساخته نشد. در ۱۹۴۸ به دانشگاه منچستر رفت تا روی «منچستر مارک ۱» کار کند، که به عنوان اولین کامپیوتر حقیقی دنیا شناخته می‌شود.

در 1949، تورینگ مدیر آزمایشگاه دانشگاه منچستر شد. اوائل سال جاری، وقتی کارکنان دانشگاه در حال تمیز کردن انباری بودند به طور تصادفی یک سری مکاتبات تورینگ را پیدا می‌کنند.

بخش بایگانی دانشگاه سریعا شروع به کار روی این اسناد کرد و آنها را مرتب کرد. حالا این اسناد به صورت آنلاین برای خوانندگان منتشر شده است.

این فایل شامل مکاتبات و دیگر اسناد تورینگ می‌شود که تاریخ آنها از 1949 شروع شده و تا مرگ ناگهانی وی در ماه ژوئن سال 1954 ادامه دارد. بیشتر این مدارک مرتبط با کار تورینگ هستند که نشان می‌دهد وی یک استاد آکادمیک پرمشغله بوده است.

متاسفانه اطلاعاتی از کارهای تورینگ درباره ماشین رمزگشایی انیگما در طی جنگ جهانی در میان این اسناد وجود ندارد چرا همه مدارک مرتب با تحقیقات انیگما هنوز جزو اسناد محرمانه به شمار می‌روند.

636396064571881216

البته یک نامه از مدیر وقت سازمان جاسوسی بریتانیا در اسناد تازه کشف‌شده وجود دارد. این نامه‌ها از زندگی خصوصی تورینگ هم چیزی فاش نمی‌کند.

اکثر این نامه‌ها از استادان دیگر و دانش‌آموزان تورینگ هستند که درباره مسائل ریاضی و محاسباتی بحث می‌کنند. همچنین تعداد زیادی دعوتنامه برای سخنرانی و شرکت در کنفرانس هم در این میان دیده می‌شود.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، تورینگ در پاسخ به دعوتنامه دونالد مک‌کی، فیزیکدان، از کالج کینگ لندن که پرسیده بود آیا تورینگ برای کنفرانس سایبرنتیک 1953 به آمریکا سفر خواهد کرد یا خیر، نوشته بود: «باوجود این که کنفرانس به نظر جالب است اما از این سفر لذت نخوام برد و از آمریکا متنفرم».