کشف یک شبکه احتمالی حمل اسلحه از جمهوری اسلامی به سومالی بقصد انتقال تسلیحات به یمن

0
182

“مؤسسه تحقیقاتی درگیری‌های مسلحانه”* که مرکز آن در لندن است و منبع اصلی بودجه آن را اتحادیه اروپا بر عهده دارد، نتایج تحقیقات خود را بر دو مورد از مصادره تسلیحاتی دو کشتی باربری موسوم به “دهوس” در دریا استوار کرده است؛ این مصادره‌ها، یکبار از سوی یک کشتی جنگی استرالیائی بنام “داروین” و بار دیگر از سوی یک کشتی فرانسوی بنام “اف.اس. پروُوانس” انجام گرفته‌اند.

یک تحقیق بین‌المللی که توسط مؤسسه C.A.R “مرکز پژوهش‌های درگیری‌های مسلحانه”* انجام گرفته است، از وجود احتمالی شبکه‌ای خبر می‌دهد که وظیفه حمل اسلحه از ایران به سومالی بقصد تأمین تسلیحاتی جنگ در یمن را بعهده دارد.

مؤسسه تحقیقاتی “س.آ.ار.” که مجموعه‌‍ای از عکس‌های این عملیات مصادره را در اختیار دارد، یادآوری می کند که این عملیات در چارچوب یک مأموریت محافظت از کشترانی در دریا و در ماه‌های فوریه و مارس ٢٠۱۶ انجام گرفته و ربط مستقیمی با جنگ در یمن نداشته‌اند.

کشتی” اچ.ام.آ.اس داروین”، در این عملیات به مصادره ٢٠٠٠ سلاح نائل آمده است که شامل تعدادی تفنگ از نوع AK و ١٠٠ خمپاره‌انداز ساخت ایران بوده است که به مقصد سومالی بارگیری شده بودند.

سلاح‌های مصادره شده توسط کشتی فرانسوی نیز شامل ٢٠٠٠ تفنگ معمولی و ۶٤ تفنگ مخصوص بوده‌اند که تک‌تیراندازان از آن استفاده می‌کنند. بروایت این گزارش، ویژگی این سلاح ها به تولیدات نظامی کارخانجات اسلحه‌سازی ایران شبیه است.

گزارش این مؤسسه تحقیقاتی نشان می دهد که در عملیات مصادره نظامی، تعداد ٩ موشک ضد تانک با سیستم هدایت‌کننده “کورنت” نیز بدست آمده است که ساخت روسیه هستند. قبلاً نیز امارات متحده عربی توانسته بود در جنگ یمن به یک موشک کورنت مشابه دست یابد که شماره سری آن با سلاح‌های مصادره شده مورد بحث همخوانی دارد.

به استناد گزارش “مؤسسه تحقیقاتی درگیری‌های مسلحانه”، این شواهد می‌توانند این فرضیه را تقویت کنند که این تسلیحات از ایران می‌آیند و این محمولات نظامی بقصد یمن بارگیری شده‌اند. منابع دولتی فرانسه اعتقاد دارند که کشتی مصادره شده توسط فرانسوی‌ها بسوی سومالی میرفته است و احتمال دارد که در صورت رسیدن به مقصد، از آنجا به یمن فرستاده میشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ تفنگ‌های سبکی هم که ساخت کره شمالی است، در هر دو کشتی مصادره شده وجود داشته اند و دارای شماره سری مشابهی هم بوده اند؛ نکته‌ای که نشان میدهد تفنگ‌ها از مرکز واحدی در این دو کشتی توزیع شده بودند.