کشف یک سرور «جاسوسی» رژیم جمهوری اسلامی در شهر هارلم هلند

0
125

بنا به‌گزارش مشترک رادیو «ارخوس» و شرکت امنیت سایبری «بیت‌دیفندر»، محققان امنیت سایبری سِروری (خدمات دهنده‌ای) را در نزدیکی شهر «هارلم» هلند کشف کردند که جهت جاسوسی برای رژیم جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است. طبق گفته‌های «ریک دلهاس» خبرنگار شبکه «آرخوس» که در گفت‌وگو با رادیو «NPO1» سخن می‌گفت، رژیم جمهوری اسلامی از این «سِرور» برای جاسوسی از مخالفان سیاسی استفاده می‌کرد.

به گفته ابن خبرنگار، هنگامی که یک مرد ایرانی مقیم هلند از طریق برنامه چت تلگرام «فایل» مشکوکی از سوی یک فعال اپوزیسیون ایرانی دریافت کرد، این سرور کشف و فوراً فعالیت آن به حالت تعلیق درآمد. دلهاس افزود: خوشبختانه این مرد ایرانی آن «فایل» را نگشود و بنابراین رایانه او هک نشد.

تحقیقات انجام‌شده از سوی شرکت «بیت‌دیفندر» نشان می‌دهد که رژیم جمهوری اسلامی از طریق این «بدافزار» جهت نفوذ و هک‌کردن رایانه‌ها وتلفن‌های همراه مخالفان و منتقدان در داخل ایران و کشورهای هلند، سوئد، آلمان و هند استفاده می‌کرده‌ است.

پیشتر، این بدافزار رژیم جمهوری اسلامی از سوی کارشناسان امنیت سایبری مورد شناسایی قرار گرفته بود اما با کشف مکان سرور پشتیبانی‌کننده، ابعاد جدیدی از فعالیت جاسوسی رژیم جمهوری اسلامی در هلند کشف و ضبط می‌شود.

شرکت قبرسی با مالکیت رومانیایی

سرور پیدا شده در شهر هارلم، سرور فرمان و کنترل نامیده می‌شود. این سرور از طریق ارسال «بدافزار» توسط هکرها برای نفوذ در رایانه و موبایل و سرقت اطلاعات و داده‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سرور توسط یک شرکت ثبت شده در قبرس به مالکیت یک تبعه رومانی اداره می‌شده‌ است. سرور مذکور از یک شرکت آمریکایی به اجاره گرفته شده بود که به محض آگاهی از فعالیت‌های جاسوسی آن، طرف آمریکایی به لغو قرارداد این سرور اقدام کرد.

العربیه نوشت؛ در اواخر سال گذشته نیز شرکت امنیت سایبری «بیت‌دیفندر» با همکاری خبرنگاران شبکه «آرخوس» موفق به کشف یک سرور جاسوسی دیگری در هلند شده بودند.