کشف یخچالی باستانی متعلق به عصر آهن

0
227

دانشمندان یک یخچال 2000 ساله متعلق به عصر آهن پیدا کرده‌اند که گوشت و لبنیات را تازه نگه می‌داشته است.

این یخچال زیرزمینی در جزیره‌ای در اسکاتلند پیدا شده است و شش متر طول دارد. به گفته دانشمندان این یخچال در سال 350 قبل از میلاد مسیح استفاده می‌شده است.

این یخچال باستانی کاملا به طور اتفاقی کشف شد. کارگران در حال ساخت و ساز یک خانه جدید در جزیره لوئیس در اسکاتلند بودند که متوجه این سازه زیرزمینی شدند.

متخصصان بر این باورند که این یخچال برای ذخیره‌سازی مواد لبنی و گوشتی یا نگهداری چوب مورد استفاده بوده است.

کارگران در حال کندن پی خانه جدیدی در جزیره لوئیس بودند که به طور اتفاقی با یک فضای تو خالی به عمق یک متر که به یک راهروی بلند ختم می‌شد، مواجه شدند.

سپس آنها با کریس و ریچل بارومن، باستان‌شناسان محلی، تماس گرفتند تا به محل حفاری بروند. دکتر بارومن به محض بررسی سازه متوجه شد که آن یک «سوترین»، سازه‌ای زیرزمینی که توسط مردم عصر آهن ساخته می‌شد، است.

این اتاقک متعلق به میانه عصر آهن است و شکل معمول سوترین‌ها را دارد: یک راهروی باریک با دیوارهای سنگی.

به گفته دانشمندان، این سوترین نوعی یخچال باستانی است و احتمالا برای ذخیره غذا استفاده می‌شده است.

دکتر بارومن می‌گوید: «تاکنون سوترین‌های زیادی در سراسر اروپا پیدا شده‌اند اما هیچ کدام به این اندازه صحیح و سالم نبودند».

این سازه‌ها معمولا به یک اتاق عقبی ختم می‌شوند که به اواخر دوره عصر آهن بازمی‌گردد.

بارومن در ادامه افزود: «این اتاق‌ها همیشه خالی و تمیز هستند بنابراین سخت است که بتوان گفت کاربرد دقیق آنها چه بوده است».

سال گذشته نیز در حین ساخت و ساز جاده‌ای، یک سازه دیگر متعلق به عصر آهن به همراه ابزارآلات و تکه‌هایی از سفال در این نزدیکی این منطقه پیدا شد.

به گزارش آنا از DailyMail، باستان‌شناسان متوجه شدند که این تکه‌های سفال متعلق به نوعی سازه زیرزمینی به نام «غار ریت» از دوران ماقبل تاریخ است.