کشف گورستان 7 هزار ساله در بهبهان

0
260

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: کشف گورستان هفت هزار ساله در بهبهان اطلاعات تاریخی مهمی از جمله نحوه زندگی و آیین های تدفین در آن دوران در استان را نشان می دهد.

مجتبی گهستونی بیان کرد: چند ماهی است که یک هیات باستان شناسی از تهران برای کاوش به منطقه شرق خوزستان و بهبهان وارد شده اند.
وی گفت: این هیات به تازگی از کشف یک گورستان هفت هزار ساله در منطقه تلچگا سفلی در نزدیکی شهر زیدون در شهرستان بهبهان را خبر دادند.
این فعال میراث فرهنگی افزود: طبق اطلاعاتی که این هیات عنوان کرده است بخشی از اجساد در این گورستان به صورت دست جمعی و بخشی به صورت فردی دفن شده اند که این مهم، اطلاعات بسیار ارزشمندی را از این منطقه مشخص خواهد کرد.
گهستونی عنوان کرد: این آثار کشف شده مجهولاتی را در تاریخ استان مشخص می کند و کشف این اثر به مطالعات بعدی کمک می کند.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: این گورستان کشف شده می تواند نحوه زندگی در هفت هزار سال گذشته و نوع پوشش و ادواتی که در آن دوران استفاده می شده را مشخص می کند و علاوه بر آن، این اثر می تواند نوع تدفین و آیین های تدفین در دوره هفت هزار ساله گذشته خوزستان را نشان دهد.

وی افزود: این منطقه منحصر به فرد است و می تواند به یک سایت تاریخی بسیار مهم تبدیل شود و چیزی که در کشف این اثر بسیار مهم است سرنوشت و آینده این منطقه است که به حال خود رها نشود.

گهستونی بیان کرد: این منطقه می تواند به یک منطقه باستان شناسی تبدیل شود، از شمال غرب شوش تا جنوب غرب هویزه منطقه با اهمیت باستانی در استان است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار کرد: باستان شناسان غربی قبل از انقلاب به شرق خوزستان و شهرستان بهبهان آمدند و کاوش های باستان شناسی انجام دادند که متاسفانه بعد از انقلاب تا کنون این منطقه به حال خود رها شد و هیچ گونه کاوشی در این منطقه در سه دهه اخیر انجام نشد.

به گزارش ایرنا؛ این اثر با کاوش یک باستان شناس پیشکسوت به نام عباس مقدم که در یک هیات باستان شناسی از تهران چند ماهی در منطقه شرق خوزستان در حال تحقیق است کشف شده است.