کشف کتاب نجومی هزار ساله مایایی

0
217

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین کتاب مایایی را که 54 سال پیش توسط غارتگران دزدیده شده بود، دوباره پیدا کردند.

قدیمی‌ترین کتاب مایایی که تاکنون کشف شده است هزار سال قدمت دارد و حاوی اطلاعاتی درباره حرکت سیاره ناهید است. حال این کتاب 54 سال پس از دزدیده شدن و فروخته شدن توسط غارتگران دوباره پیدا شده است.

مؤسسه ملی تاریخ و انسان‌شناسی مکزیک می‌گوید: این کتاب تقویم مانند بین سال‌های 1021 تا 1154 میلادی ساخته شده است و قدیمی‌ترین سند دوران پیشاکلمبی محسوب می‌شود. 10 صفحه از این کتاب تصویرنگاری شده و از جنس پوست درخت ساخته شده است.

Mexico Maya Text

این کتاب مجموعه قوانین مایای مکزیک یا مجموعه قوانین گرولیز نام دارد. به گفته دانشمندان احتمالاً این کتاب 20 صفحه داشته اما برخی از آنها پس از قرن‌ها ماندن در غاری در ایالت جنوبی چیاپاس گمشده است.

این کتاب حاوی مشاهده‌ها و پیش‌بین‌های مرتبط با حرکات نجومی سیاره ناهید است. این متن مایایی به شکل مجموعه‌ای از نشانه‌های هجایی نوشته شده است.

در سال 1964، یک کلکسیونر مکزیکی این کتاب را خرید. در سال 1971 نیز برای اولین بار در باشگاه گرولیز در نیویورک به نمایش گذاشته شد. در سال 1974 خوزه سائنز کلکسیونر این کتاب را به مقامات مکزیک برگرداند.

این واقعیت که این کتاب باستانی به سرقت رفته و طراحی آن به نسبت دیگر متون مایایی ساده‌تر است، باعث شده که برخی افراد به اصل بودن آن شک کنند.

به گزارش آنا از دیلی‌میل،متخصصان ادعا می‌کنند که این کتاب در اوایل دوره مایایی نوشته شده است به همین دلیل با دیگر آثار این دوره تفاوت دارد.