کشف چگونگی عملکرد گروهی از داروهای قلبی توسط محققان ایرانی

0
332

دانشمندان دانشگاه یورک کانادا به همراه محققان ایرانی نشان داده‌اند داروهای مسدود کننده گیرنده “آدرنرژیک بتا” تعدادی از تغییرات ژنتیکی مضر مرتبط با بیماری قلبی را معکوس می‌کنند.

 داروهای مسدودکننده‌ گیرنده آدرنرژیک بتا(beta blocker) معمولا در سطح وسیعی برای درمان بیماری‌های قلبی-عروقی مانند آریتمی‌ و نارسایی قلبی به کار می‌رود.

دانشمندان دهه‌هاست می‌دانند این داروها با کند کردن ضربان قلب و کاهش دادن میزان انقباض آن عمل می‌کنند و حجم کار انجام‌شده توسط این عضو حیاتی را کاهش می‌دهند. با این حال تیم تحقیقاتی دانشگاه یورک در تورنتو به همراه سارا هاشمی و کامران ابراهیمیان، دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دریافته‌اند داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا تعدادی از تغییرات ژنتیکی مضر مرتبط با بیماری قلبی را معکوس می‌کنند.

محققان با استفاده از یک مدل آزمایشی نارسایی قلبی و نسل جدید تکنیک توالی‌دادن با هدف داشتن نمایی‌ از تمامی آر.ان‌.ای موجود در سلول‌های قلبی، تغییرات بیان ژنتیکی را شناسایی کردند که در نارسایی قلبی رخ می‌دهند.

آن‌ها سپس این نکته را بررسی کردند که هنگام مصرف داروهای مسدودکننده‌ گیرنده آدرنرژیک بتا، برای الگوی بیان ژنتیکی چه اتفاقی می‌افتد. آنچه تیم علمی دریافت نه تنها آن‌ها را متعجب کرد بلکه می‌تواند دستاوردهای مهمی برای درمان‌های بیماری قلبی در آینده به دنبال داشته باشد.

هاشمی، ابراهیمیان و دیگر اعضای تیم تحقیقاتی دریافتند “مسدودکننده‌های گیرنده آدرنرژیک بتا” الگوی پاتولوژیکی بیان ژنتیکی مشاهده‌شده در نارسایی قلبی را تا حد زیادی معکوس می‌کنند. این بدین معناست که معکوس یا سرکوب کردن بیان ژنتیکی پاتولوژیکی توسط مسدودکننده‌های گیرنده آدرنرژیک بتا، از بدن در مقابل نارسایی قلبی محافظت می‌کنند.

دانشمندان همچنین دریافتند تعدادی از ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی در نارسایی قلبی غیرقابل کنترل می‌شوند و این یافته از تحقیقات اخیر مبنی بر اینکه سیستم ایمنی و التهاب در بروز بیماری قلبی دخیل‌اند، پشتیبانی می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports منتشر شد.