کشف چوب اسکی متعلق به عصر برنز

0
197

آب شدن یخ کوهستان منجر به کشف یک چوب اسکی باستانی و کفش 1300 ساله‌ای متعلق به دوران عصر برنز شده است.

این چوب اسکی متعلق به شکارچیان باستانی نروژ است و کاملا صحیح و سالم باقی مانده است.

با آب شدن یخ‌های بلندترین کوه نروژ بیش از 2000 نمونه قابل توجه از مصنوعات شکار کشف شده است که قدمت آن‌ها به 4000 سال قبل بازمی‌گردد.

این یافته‌های ارزشمند توسط باستان‌شناسان در جوتونهیمن و مناطق اطراف آپلند، که شامل بلندترین کوهستان‌های نروژ می‌شود، کشف شده است.

یافته‌های جدید شامل ابزارآلاتی از جنس چوب، پارچه، چرم و مواد طبیعی می‌شوند که همگی مخصوص کوهستان و شکار در کوهستان هستند.

در بین این یافته‌ها، یک چوب اسکی متعلق به 700 میلادی وجود دارد که دومین نمونه قدیمی در نوع خود در جهان است. همچنین کفشی با رویه‌ای از پوست حیوان متعلق به 1300 سال قبل از میلاد مسیح در بین یافته‌های اخیر به چشم می‌خورد.

 

636524119084565129

کفش تازه کشف شده در کوهستان نروژ

دانشمندان با انجام آزمایش تاریخ‌گذاری رادیوکربن روی این یافته‌های خارق‌العاده متوجه شدند که همه آن‌ها متعلق به یک دوره زمانی نیستند. محققان دریافتند که بخش اعظمی از این یافته‌ها متعلق به قرن هشتم تا دهم میلادی است.

این امر نشان‌دهنده افزایش جمعیت، حرکت (عبور از کوه‌ها) و تجارت است که قبل و طی عصر وایکنیگ‌ها به شدت رونق گرفته بود.

محققان براین باورند که این اتفاق می‌تواند به این دلیل باشد که در عصر وایکینگ‌ها مرزهای اکولوژیکی (بوم‌شناختی) شهرها در اطراف اروپا به طور فزاینده‌ای گسترش یافت.

636524119064877607

چوب کشف شده در کوهستان نروژ

ساکنان این شهرها برای تولید مصنوعات مورد نیاز خود به مانند محصولات کوهستانی مانند شاخ و خز حیوانات داشتند.

به گفته محققان، افزایش فعالیت در این دوره، که عصر یخبندان موخر کوچک نام دارد، شگفت‌انگیز است چراکه این دوره، زمان سردی و یخبندان بود، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی دشوار بود و احتمال این کاهش جمعیت نیز بیشتر بود.

به گزارش آنا از DailyMail،  قدمت ابزارآلات کشف‌شده حاکی از آن است که این فعالیت در دوره یخبندان ادامه داشته است. این امر نشان‌دهنده اهمیت شکار حیوانات کوهستانی، به‌خصوص گوزن شمالی، در آن دوره و کاهش محصولات کشاورزی در دمای پایین است.