کشف پیکر بانوی دوره اشکانیان در بهشهر

0
316

باستان‌شناسان در محدوده سد گِلوَرد (بهشهر مازندران) پیکر بانویی را متعلق به دوره اشکانیان با ۴۵ هدیه دفن‌شده در کنار او کشف کردند.

دکتر رحمت عباس‌نژاد سرستی تاریخ این محوطه باستانی را مربوط به دوره آهن متأخر (۸۰۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد) و دوره اشکانیان (۲۵۰ قبل از میلاد تا ۲۲۵ میلادی) دانست و افزود: کاوش‌های این محوطه باستانی پس از توقف عملیات راه‌سازی به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارایه و کاوش اضطراری این محوطه با حضور هیاتی ۱۲ نفره از دانشگاه‌های مازندران، تهران و کاشان آغاز شده است و تا اواسط مرداد ادامه خواهد یافت.

او  ادامه داد: در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی قطعات سفال و ابزار‌های سنگی از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن به‌دست آمده است که بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش‌های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران از هزاره پنجم قبل از میلاد است.

سرپرست کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر به کشف تدفین‌های دوره آهن و گور دخمه‌های دوران اشکانی در این محوطه اشاره کرد و افزود: حدود ۲۵ گور و اسکلت کامل و ناقص تاکنون کاوش شده که جالب‌ترین آن‌ها بقایای تدفین و هدایای بانویی ۲۵ تا ۳۰ ساله است که ۴۵ هدیه در کنار او نهاده شده بود.

عباس‌نژاد گفت: در گور دخمه‌های اشکانی، هدایای زیادی در کنار متوفیان قرار می‌دادند که می‌توان به ظروف سفالی، مهره‌هایی لاجورد، عقیق، خمیر شیشه و خمیر سنگ، اشیای زینتی مفرغی، آهنی و نقره‌ای نظیر دستبند، آویز، گوشواره، انگشتر، مهر، پلاک‌های مدور تزیینی و منقوش از جنس استخوان و بقایای جنگ‌افزار اشاره کرد.