کشف پنگوئن کیهان که از تخم خود مراقبت می‌کند..

0
232

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویر واضحی از یک جفت کهکشان در تعامل موسوم به «آرپ 142» را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا، هنگامی که دو کهکشان در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر قرار می‌گیرند، شروع به تعامل کرده و تغییرات دیدنی در هر دو طرف ایجاد می‌کنند. در برخی موارد دو کهکشان با هم ادغام شده و گاهی از هم گسسته می‌شوند.

در زیر مرکز تصویر جدید هابل، کهکشان آبی‌رنگ پیچ‌خورده NGC 2936 ملقب به «پنگوئن» یا «گرازماهی» قرار داشته که یکی از دو کهکشان در حال تعاملی است که آرپ 142 را در صورت‌فلکی مار باریک بوجود آورده‌است.

کهکشان پنگوئن پیش از آنکه در اثر کشش گرانشی همراه کیهانی‌اش از هم گسسته شود یک کهکشان مارپیچی استاندارد بود.

NGC 2936

بقایای ساختار مارپیچی این کهکشان هنوز قابل مشاهده بوده و تورم سابق کهکشانی جای خود را اکنون به چشم پنگوئن داده است. در اطراف آن، جایی است که نشانگر محل سابق بازوهای این کهکشان است و اکنون بالهای این پنگوئن را با رگه‌های آبی و قرمز شکل داده است.

این رگه‌ها به سمت کهکشان همراه NGC 2937 کشیده شده‌اند که به شکل یک تخم‌مرغ سفید درخشان به نمایش درآمده است. این دو کهکشان مانند پنگوئنی که از تخم خود نگهداری می‌کند، به تصویر کشیده شده‌اند.

نام این جفت کهکشان از روی هالتون آرپ، ستاره‌شناس آمریکایی و خالق اطلس کهکشانهای عجیب انتخاب شده که مجموعه‌ای از کهکشانهای دارای اشکال عجیب را در خود جای داده و برای اولین بار در سال 1966 منتشر شد.