کشف پلی بین انگلستان و اروپا

0
215

زمین‌شناسان پل گمشده‌ای پیدا کرده‌اند که انگلستان را به باقی اروپا متصل می‌کند.

برای صدها سال دانشمندان گمان می‌کردند که سرزمین انگلستان با برخورد دو توده زمینی به نام‌های آوالونیا و لورنشیا به وجود آمده است.

حالا نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک توده زمینی دیگر نیز در تشکیل سرزمین انگلستان نقش داشته است. سومین توده زمینی آرمونیکا نام دارد که قسمت شمال غربی فرانسه امروزی را تشکیل می‌دهد.

براساس مطالعه جدید، فراوانی قلع و تنگستن در جنوب غربی انگلستان با فراوانی این فلزات در آب‌های فرانسه مطابقت دارد.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه پلیموث نشان می‌دهد مرز بین توده‌های زمینی آوالونیا و آرمونیکا که قرن‌ها پیش تشکیل شده‌اند، زیر کانال انگلیسی (بین انگلیس و فرانسه) قرار ندارد. در واقع این مرز از میان شهرهای دوون و کورنوال در انگلستان عبور می‌کند.

اطلاعات اخیر باعث شده است که دانشمندان دید جدیدی به‌نحوه تشکیل انگلستان داشته باشند. باوجود این که هیچ خط فیزیکی در سطح وجود ندارد اما مرز زمین‌شناسی مشخصی کورنوال و دوون را از باقی انگلستان جدا می‌کند.

نمونه‌برداری از سنگ‌های زیر این مرز با نمونه‌های سنگی آرمونیکا در فرانسه مطابقت می‌کند؛ اما ترکیبات سنگی در سطح زمین کورنوال و دوون با نمونه‌های سنگی انگلستان تطابق دارد.

نتایج مطالعات بیشتر نشان داد که برخورد توده‌های زمینی حدود 400 میلیون سال پیش اتفاق افتاده است، یعنی قبل از این که پانگه‌آ (یا کهن‌قاره، ابرقاره عظیم دوران پیشاتاریخ است) تشکیل شود.

تشکیل جزایر انگلستان با تغییر تکتونیک صفحه‌ای طی میلیون‌ها سال ایجاد شده است. زمین حتی در چند هزار سال گذشته نیز تغییرات زیادی داشته است؛ اما حالا می‌دانیم که ارتباط زمین‌شناسی بین انگلستان و باقی اروپا به گذشته‌های بسیار دور بازمی‌گردد.

به گزارش آنا از ساینس آلرت، به گفته دانشمندان، حدود 10 هزار سال قبل می‌توانستید از انگلستان با پای پیاده به فرانسه بروید؛ اما نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که از میلیون‌ها سال قبل ارتباط زمین‌شناسی قوی بین این دو کشور وجود داشته است.