کشف هیولای دریایی جدید از دوره ژوراسیک

0
935

بسیاری از گونه‎های جدید بلافاصله پس از کشف، شناسایی نمی‌شوند بلکه پس از گذشت ده‌ها سال و انجام بررسی‌های دوباره موجودیت اصلی‌شان مشخص می‌شود.

«آرمینیسورس شوبرتی» هیولای دریایی تازه کشف شده‌ای است که در اقیانوس‌های دوران ژوراسیک، 190 میلیون سال پیش، شنا می‌کرده است.

این موجود بینوا سفر وحشتناکی داشته است. استخوان‌های فسیل شده در دهه 1980 در یک گودال خاکی در نزدیکی بیلفیلد آلمان کشف شده بود. اما قبل از پیدا شدنش، اسکلت کامل و دست نخورده آن توسط ماشین حفاری شکسته شد. تنها 40 درصد از استخوان‌ها قابل ترمیم بودند.

تنها با تلاش‌های سیفرید شوبرت، باستان‌شناس آماتور، بود که این فسیل از نابودی نجات یافت. وی استخوان‌ها را با دقت تمیز و پاکسازی کرد و سپس آنها را به موزه «نیچرکنده» در بیلفیلد فرستاد. این پلیوسور به افتخار شوبرت و آرمینیوس، فرمانروای آلمانی، نامگذاری شد.

سون سش، محقق، می‌گوید: «پلیسیوسورها از موفق‌ترین شکارچیان دریایی عصر دایناسورها بودند. برخی از آنها مانند لیپلورودون، شکارچیان عظیم الجثه‌ای به ارتفاع 15 متر بودند. آنها با کوسه‌های سفید و نهنگ‎های قاتل امروزی برابری می‌کنند».

آرمینیوس یک گونه کوچک از پلیسیوسورها و حدودا سه الی چهار متر است و احتمالا از طعمه‌های کوچک مانند ماهی و ماهی مرکب تغذیه می‌کرده است. با این حال یک استخوان لگن تقریبا کامل از این موجود، ویژگی به نام «قفسه کتفی» را نشان می‎‌دهد که با پلیسیوسورهای دوره کرتاسه مشترک است.

این کشف به باستان‌شناسان کمک می‌کند تا درک بهتری از تکامل تابشی پلیسیوسورها به دست آورند.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، بنجامین کر، از موزه تکاملی دانشگاه اوپسالا، در این باره گفت: «آرمینیسورس مهم است چراکه متعلق به چارچوب زمانی اولیه ژوراسیک است، دوره‌ای که تنها تعداد انگشت شماری فسیل پلیسیورسور قابل شناسایی از آن در اختیار داریم. تنها دو فسیل پلیسیوسور دیگر از این دوره زمانی رمزآلود در تکامل پلیسیوسورسانان وجود دارد که این امر آرمینیسورس را به یک افزودنی بسیار مهم این گروه تبدیل می‌کند».