کشف نشانه های طوفان خورشیدی در یخ های گرینلند

0
195

محققان در یخ های گرینلند نشانه هایی از عناصر رادیواکتیویته یافته اند که از بقایای طوفان خورشیدی در ۲۵۰۰ سال قبل است.

دانشمندان با مطالعه یخ‌هایی در عمق نیم کیلومتری سطح زمین رشته‌ای از عناصر رادیواکتیویته کشف کرده اند که نشان دهنده طوفان خورشیدی در ۶۶۰ قبل از میلاد مسیح است.

قدرت این عناصر ۱۰ بار قدرتمندتر از رشته‌های رادیواکتیویته ای است که در ۷۰ سال گذشته رصد شده اند. چنین کشفی نشان دهنده یکی از بدترین سناریوهایی است که محققان هنگام برنامه ریزی و بررسی تغییرات آب وهوای فضایی در نظر می‌گیرند.

به هرحال محققان دو هسته‌یخی که در صفحه‌های یخی گرینلدن حفر شده را تحلیل کردند و متوجه شدند هر دوی آنها حاوی ایزوتوپ‌های بریلیوم و کلورین هستند که قدمت آنها به ۶۶۰ قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این ماده به نظر می‌رسد بقایای رادیو اکتیویته یک طوفان خورشیدی باشد که در دوران باستان با اتمسفر زمین برخورد کرد.

دانشمندان تخمین می‌زنند این طوفان حداقل ۱۰ میلیار پروتون به ازای هر سانتیمتر مکعب به اتمسفر زمین ارسال کرده است. در این تحقیق آمده است: رویداد پروتون خورشیدی که با این حجم در عصر مدرن اتفاق بیفتد، ماهواره‌ها و امواج رادیویی را مختل می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، طوفان‌های خورشیدی به دلیل میدان‌های مغناطیسی شدید روی سطح خورشید به وجود می‌آید. هنگامیکه این طوفان‌ها به سمت زمین حرکت کنند، جریان‌هایی با انرژی زیاد از پروتون‌ها را به سمت اتمسفر می‌فرستند. این هجوم یکباره ذرات خطراتی برای فضانوردان و مسافران هواپیما در بردارند و ممکن است به ماهواره‌های شبکه‌های توزیع برق و دستگاه‌های الکترونیکی خسارت بزنند.