کشف مومیایی با ماسک آبی و طلایی در مصر

0
587

یک تیم باستان‌شناسی روس موفق به کشف یک مومیایی از دوره یونانی رومی در جنوب قاهره شدند.

 تیم تحقیقاتی این مومیایی را در 80 کیلومتری جنوب پایتخت مصر پیدا کرده‌اند. به گفته باستان‌شناسان، داخل تابوت چوبی یک مومیایی سالم وجود داشت که در پارچه کتان پیچانده شده بود و صورت آن با یک ماسک آبی و طلایی پوشانده شده بود.

با وجود این که مومیایی کردن در دوره مصر باستان رواج بسیاری داشته اما در دوره یونانی رومی نیز انجام می‌شده است.

یک سری ترمیم اولیه روی تابوت و مومیای انجام شد. تابوت چوبی شرایط خوبی ندارد؛ پوشش آن شکسته است و کف آن نیز چندین شکاف دارد. همچنین هیچ حکاکی‌ای روی تابوت وجود ندارد.

636466998221791383

ماسک مومیایی تصویری از «خبیر»، خدای آسمان مصریان، است. نقاشی‌ها روی قسمت قفسه سینه مومیایی «ایسیس»، الهه باروری، خانواده، ازدواج، جادو و پزشکی، را به تصویر کشیده است. روی پاهای این مومیایی نیز طرحی از کفش چوبی سفید رنگ کشیده شده است.

محققان بر این باورند که هرگونه نوشته یا حکاکی روی تابوت بر اثر گذشت زمان از بین رفته است.

وقتی که مصر تحت سلطنت اسکندر کبیر و رومیان بود، این دو فرهنگ با هم ترکیب شدند. بنابراین بعضی از اعضای جامعه یونانی رومی به مومیایی کردن اجساد خود ادامه دادند.

636466997937728341

تیم باستان‌شناسی روس به مدت هفت سال مشغول بررسی و مطالعه این منطقه بوده است. در این منطقه آثاری از دوران اسلامی و قبطی‌ها (نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر) نیز پیدا شده است. در سال 2014، دانشمندان 1700 مومیایی در منطقه «فایوم» مصر کشف کردند.

باستان‌شناسان معتقدند که مومیایی‌ها 1500 سال پیش، بین قرن اول تا هفتم میلادی، در دورانی که رومیان و امپراطوری روم شرقی بر مصر حکومت می‌کردند، به خاک سپرده شده‌اند.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، برخلاف بقایای مومیایی‌شده مشهور که در مصر پیدا شده‌اند، این مومیایی‌ها در قبرهای دسته‌جمعی کشف شدند و به نظر می‌رسد که شهروندان معمولی باشند.