کشف معبد 2200 ساله رومی یونانی در مصر

0
189

باستان‌‌شناسان یک معبد 2200 ساله رومی یونانی در مصر کشف کرده‌اند که شامل یک سردیس و دو مجسمه شیر از جنس سنگ آهک می‌شود.

بقایای یک معبد یونانی رومی باشکوه در صحرای غربی مصر پیدا شده است که قدمت آن به 2200 سال قبل بازمی‌گردد.

باستان‌شناسان مجمسه‌ای از سر یک مرد و دو مجمسه شیر از جنس آهک در نزدیکی سایت «سیوا اویسس» کشف کرده‌اند. به گفته دانشمندان، قدمت این بقایا به قرن دوم قبل از میلاد مسیح و سوم میلادی می‌رسد.

ورودی اصلی این معبد به یک حیاط و ورودی‌های دیگر نیز به اتاق‌های مختلفی ختم می‌شود. همچنین دیوارهای این معبد 90 سانتی‌متر ضخامت دارد.

این معبد باشکوه در 320 کیلومتری جنوب دریای مدیترانه و 50 کیلومتری غرب سیوا اویسس قرار دارد. انتظار می‌رود که در سال جاری بقایای بیشتری در این سایت کشف شود.

636588609974843578

مجسمه شیر از جنس سنگ آهک که در این معبد پیدا شده است

به گفته دکتر الدمری، نقوش یونانی رومی روی دیوارهای این معبد وجود دارد. ستون‌ها و نعل‌های درگاه مزین به الگوهای کروی-نیزه شکلی است که معمولا در معماری‌های یونان و روم باستان دیده می‌شود.

به گفته عبدل‌العظیم دمیری، باستان‌شناس ارشد این پژوهش، قطعاتی از سفال و چند سکه نیز در این سایت کشف شده است.

سارا پاراک، باستان‌شناس و کاوشگر نشنال جئوگرافی، می‌گوید: «کشف چنین معبدی در مصر بسیار نادر است. کشف این معبد می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه سیوا اویسس برای ما به ارمغان آورد».

به اسکندر گفته شده بود که او پادشاه الهی مصر خواهد شد. منطقه اویسس نیز پس از این که اسکندر کبیر از آنجا بازدید کرد، معروف شد.

Egypt Antiquities

مجسمه‌ای از سر یک مرد که در این معبد پیدا شده است

در 332 قبل از میلاد مسیح اسکندر کبیر مصر را فتح کرد. پس از مرگ وی، پادشاهان یونانی 275 سال بر مصر حکومت کردند. در سال 30 میلادی، رومیان کنترل مصر را از دست یونان گرفتند و تا سال 295 بر آن حکومت کردند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این معبد دقیقا کی ساخته شده و بزرگی آن چقدر است.

به گفته دانشمندان، چنین معابدی علاوه بر محلی برای عبادت به عنوان مراکز اقتصادی برای مردم محلی و کاهنان استفاده می‌شود.

به گزارش آنا از DailyMail، متخصصان امیداوراند که با بررسی‌های بیشتر در این منطقه، اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌ها و مشاغل دوره رومی یونانی به دست آورند.