کشف معبد گم‌شده «رامسس دوم» در جیزه

0
373

باستان‌شناسان موفق به کشف معبد گم‌شده رامسس دوم، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر، شدند.

 محققان در میان این بقایای 3200 ساله طرح‌هایی مختص به خدای خورشید مصری پیدا کرده‌اند. این معبد که در گورستان «ابوذر» جیزه پیدا شده است 34 متر عرض و 52 متر طول دارد. این ساختمان تازه کشف‌شده طی حکومت 67 ساله رامسس دوم ساخته شده است.

رامسس دوم بیش از 100 فرزند داشته که بیشترین تعداد در میان فراعنه مصری به شمار می‌رود. وی در سال 1213 قبل از میلاد مسیح از دنیا رفت.

رامسس دوم، سومین فرعون دودمان نوزدهم، یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین فرعون‌های مصر است. وی عمدتا به دلیل ساخت مجسمه‌های غول‌آسا برای ساختمان‌های بزرگش شناخته می‌شود.

روی یکی از دیوارهای معبد تازه کشف‌شده، عناوین مختلف شاه رامسس دوم و خدایان خورشید مصری حکاکی شده است.

636441055894788711

مومیایی رامسس دوم

 

باستان‌شناسان حکاکی‌هایی از «رع»، خدای خورشید، پیدا کرده‌اند که ثابت می‌کند رامسس دوم خدای خورشید را می‌پرستیده است. رع که معمولا خدای خدایان، محافظ فراعنه و خالق همه‌چیز در نظر گرفته می‌شد، در زمان دودمان پنجم ظهور کرد.

پروفسور میرسولاو بارتا در این باره گفت: «کشف معبد رامسس دوم شواهد منحصر به‌فردی از فعالیت‌های ساخت‌وساز و مذهبی این شاه در منطقه منف به ارمغان آورده است و وضعیت فرقه خدای خورشید از زمان دودمان پنجم تا اوایل پادشاهی نوین در ابوذر را نشان می‌دهد».

به گفته باستان‌شناسان، ستون‌های سنگی آبی رنگ که جلوی ساختمان قرار دارند با دیوارهای خشتی محصور شده بودند. این مجتمع روی دشت سیلابی ابوذر ساخته شده است و بالکنی مشرف به رودخانه نیل دارد. محققان در قسمت پشتی معبد، راه پله‌ای پیدا کردند که به یک محوطه سنگی ختم می‌شود که به سه اتاق موازی تقسیم شده است.

636441055936507663

سمبل‌های حکاکی‌شده از خدای خورشید

 

در هر دو طرف معبد، سه ساختمان‌ بزرگ انباری قرار دارد. باستان‌شناسان براین باورند که معبد رامسس دوم بین سال‌های 1213 و 1279 قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، رامسس دوم ساختمان‌های بزرگی ساخت تا قدرت خود به عنوان پادشاه را به رخ بکشد. وی پایتخت را از شهر تبس به رآمسس منتقل کرد و معابد زیادی در مصر و نوبه ساخت. مشهورترین این سازه‌ها، معبد ابوسمبل و معبد رامسیوم، محل دفن وی در تبس، است.