کشف معبدی در دل یک هرم

0
139

خسارت ناشی از زلزله کشنده مکزیک منجر به کشف معبدی در دل یک هرم شده است که احتمال می‌رود قدیمی‌ترین معبد دوره پیش اسپانیایی باشد.

به گفته باستان‌شناسان، خسارت وارده به هرمی متعلق به دوره پیش اسپانیایی در مرکز مکزیک باعث کشف معبدی مخفی درون این هرم شده است.

19 سپتامبر سال گذشته زلزله‌ای در مکزیکو سیتی رخ داد که باعث تخریب یکی از هرم‌های دوره پیش اسپانیایی در این منطقه شد. دانشمندان در حال بررسی میزان آسیب وارده به ساختمان هرم «تئوپانزولکو» با ابزارهای راداری بودند که متوجه معبدی شش در چهار متری شدند.

این هرم و معبد پنهان داخل آن در شهر تنوچتیتلان قرار دارند. شهر تنوچتیتلان در زمان ورود اسپانیایی‌ها یعنی در حدود سال ۱۵۰۰ میلادی ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان بود.

معبد داخلی کوچک‌تر و قدیمی‌تر است و قدمت آن به 1150 تا 1200 میلادی می‌رسد. یافته‌های اخیر می‌تواند تاریخچه هرم تئوپانزولکو و این منطقه را تغییر دهد.

باربارا کنیسزا، سرپرست این حفاری، در این باره می‌گوید: «کشف این معبد به این معنا نیست که سبک معماری مکزیکی‌ها در این منطقه بدین شکل بوده است. درواقع این سازه الهام‌بخش مکزیکی‌ها برای ساخت تمپلو مایور در شهر تنوچتیتلان بوده است».

به گفته وی، در فرهنگ‌های پیش اسپانیایی ساخت یک معبد روی معبد دیگر کاملا رایج بوده است.

به گفته باستان‌شناسان، معبد پنهان حدود دو متر پایین‌تر از کف هرم قرار دارد و از نظر ساختاری شباهت زیادی به معبد فعلی دارد. باستان‌شناسان بقایای سرامیکی و زغال سنگ در این معبد کشف کرده‌اند که احتمالا در مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شده است.

به گزارش آنا از Dailymail، به گفته تیم تحقیقاتی این معبد می‌تواند قدیمی‌ترین معبد تئوپانزولکو باشد.