کشف مسیر تجاری باستانی در ویتنام

0
181

باستان‌شناسان شبکه‌ای از مسیرهای تجاری باستانی را در منطقه دلتای مکنوگ ویتنام کشف کردند.

در طی چند حفاری، شبکه عظیمی از مراکز تولیدی و مسیرهای تجاری متعلق به 4500 تا 3000 سال پیش پیدا شده است که برای جابه‌جایی مقادیر زیادی کالا از یک محل به محل دیگر استفاده می‌شده است.

کاترین فریمن، باستان‌شناس دانشگاه ملی استرالیا، می‌گوید: «می‌دانستیم که برخی از آثار هنری متعلق به مناطق دیگر بودند اما این شواهد نشان‌دهنده وجود یک شبکه تجاری بزرگی است که دارای دانش فناوری و متخصصان ساخت ابزارآلات بوده است. این امر مانند این نیست که مردم چند قلم جنس بیش از آنچه نیاز داشتند، تولید کنند؛ چنین شبکه‌ای نیاز به کارکرد عظیمی داشته است».

کشف این شبکه برحسب اتفاق بوده است؛ در واقع باستان‎شناسان در حال از خاک بیرون کشیدن چند ابزار سنگی در یک سایت باستانی به نام «راچ نوی» واقع در جنوب ویتنام بودند که متوجه این شبکه مسیرهای تجاری می‌شوند. دست‌سازه‌های سنگی شامل یک آسیاب سنگی برای ماسه سنگ می‌شود که به گفته باستان‌شناسان متعلق به معدنی در فاصله 50 مایلی رودخانه نای دانگ است.

فریمن افزود: «منطقه راچ نوی هیچ دارای منابع سنگی نبوده است. بنابراین مردم آن دوره مجبور به واردات سنگ بودند و سپس مشغول به کار می‌شدند تا دست‌سازه‌های سنگی را بسازند. مردم این منطقه تبدیل به متخصصان ساخت ابزارآلات سنگی شدند حتی با وجود این که منبع سنگی در نزدیکی محل زندگی‌شان وجود نداشت».

مسیرهای تجاری تازه کشف‌شده، اطلاعات جدیدی را برای دانشمندان از تغییر و تحولات جوامع شکارچی به دهکده‌های کشاورزنشین به ارمغان آورده است. هنگامی که مردم آن زمان شروع به ساخت دهکده‌ها کردند، فرهنگ مادی و کیفیت‌ اقتصادی خود را نیز تاسیس کردند و توسعه دادند.

به گزارش آنا به نقل از UPI،فریمن در آخر افزود: «شبکه‌های تجاری متنوع و پیچیده‌ای بین این جوامع وجود داشته است که برخی از آنها منجر به جا‌به‌جایی مواد و تولید ایده‌های نو در مسافت‌های بسیار طولانی شده است».