کشف مجسمه ۸ متری فرعون مصر از عمق خیابان‌های قاهره

0
456

باستان‌شناسان مصری و آلمانی از شناسایی و بیرون کشیدن یک مجسمه هشت متری از زیر خیابان‌های منطقه المطریه در قاهره پایتخت مصر خبر داده‌‌اند.

ظاهرا این مجسمه مربوط به فرعون رامسس دوم، یکی از بزرگ‌ترین فرمانروایان مصر باستان، است.

مجسمه یاد شده با استفاده از یک سنگ سخت به نام کوارتزیت ساخته شده است. باستان‌شناسان بخش‌هایی از یک مجسمه دیگر را هم در این منطقه پیدا کرده‌‌اند که ظاهرا متعلق به فرعون ستی دوم نوه پسری رامسس دوم است. در این منطقه یک ستون هرمی شکل سنگی هم کشف شده است.

وزارت آثار باستانی مصر می‌گوید تا به حال نیم‌تنه این مجسمه و بخش پایینی سر آن را یافته است و اگر تلاش‌ها برای یافتن بقیه بدنه این مجسمه به نتیجه برسد، امکان نصب آن در موزه بزرگ مصر برای بازدید عموم از سال آینده میلادی فراهم می‌شود.

این اولین بار نیست که در این بخش از قاهره یک مجسمه باستانی یافت می‌شود. باستان‌شناسان در سال ۲۰۰۶ هم موفق به شناسایی یک مجسمه چهار تنی از از رامسس دوم شدند.

به گزارش مهر، رامسس دوم از فرعون‌های بزرگ مصر است که به مدت شش دهه از سال ۱۲۷۹ قبل از میلاد تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد در این کشور حکمرانی کرد و معابد بزرگی را نیز در اختیار داشت. پایتخت وی شهر باستانی هلیوپولیس بود که با رونق گرفتن شهرهای قاهره و اسکندریه به حاشیه رانده شد.