کشف مجسمه سگ برنزی 1700 ساله در بریتانیا

0
592

دو علاقه‌مند به گنجینه‌های قدیمی با استفاده از فلزیاب‌ موفق به کشف یک مجسمه سگ رومی از جنس برنز در انگلستان شدند.

این تندیس برنزی منحصر به‌فرد 22 سانتی‌متر طول و پنج سانتی‌متر عرض دارد و جزئیات دقیقی مانند مژه‌ها و دندان‌ در طراحی آن رعایت شده است. زبان این سگ از دهانش بیرون زده که به گفته متخصصان نشانه‌ای از شفا و بهبودی است. قدمت این تندیس به سال‌های 318 تا 450 قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در گلاسترهایشر پیدا شده است.

روی پنجه‌های جلویی این سنگ برنزی که با طرح‌های بیضی شکل تزئین شده، چندین سوراخ وجود دارد و احتمالا برای قرار گرفتن روی پایه تعبیه شده است. سگ برنزی در میان 30 وسیله دیگر پیدا شده است که اکثر آنها به خاطر انباشته شدن زیر خاک شکسته شده‌اند.

این یافته‌ها اوایل ماه جاری توسط پیت کرسول و اندرو بوتون کشف شدند که با فلزیاب در حال گشت‌وگذار بودند.

کرسول می‌گوید: «سال‌هاست که فلزیابی می‌کنیم اما این اولین بار است که یک تکه برنز رومی پیدا می‌کنیم. به محض این که فهمیدم این اقلام ارزش تاریخی دارند به تیم دیرینه‌شناسی محلی تماس گرفتم. افتخار بزرگی است که به تاریخ بریتانیا کمک کرد».

636424651682754190

طرح‌های کار شده روی پاهای جلویی سگ برنزی

کرت آدامز، باستان‌شناس، می‌گوید: «قدمت این گنجیه رومی به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد و شامل ظروف کوچک تا مجسمه‌های برنزی بزرگ می‌شوند که اکثر آنها شکسته شده‌اند. شگفت‌انگیزترین آنها یک مجسمه برنزی از یک سگ ایستاده است که کاملا سالم مانده و با جزئیات عالی ساخته شده است؛ این یک اکتشاف بسیار مهم برای باستان‌شناسی برتانیا به شمار می‌رود».

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، باستان‌شناسان بر این باورند که این اقلام توسط یک فلزکار زیر خاک انبار شده که قصد داشته است بعدها به سراغ آنها بیاید، ذوب‌شان کند و دوباره آنها را از نو بسازد. این یافته‌ها شامل یک سکه از سال‌های 321 تا 324، یک چهره از شخصی با موهای مجعد(که احتمالا متعلق به یک کشتی بوده است) و چهره دیگری (که گمان می‌رود متعلق به یک تندیس بوده است) می‌شود.

636424651720254329

20 قسمت از یک مجسمه برنزی توخالی نیز پیدا شده است که یک متر ارتفاع داشته است و به نظر محققان کار مجسمه‌ساز مشابهی بوده که سگ برنزی را ساخته است. همچنین یک قاشق و قطعاتی از جواهرات نیز در میان یافته‌ها به چشم می‌خورد.