کشف قلاب ماهیگیری 12000 ساله در اندونزی

0
417

باستان‌شناسان موفق به کشف یک قبر به قدمت 12000 سال در اندونزی شدند که نشان می‌دهد همه ماهیگیران دوران باستان مرد نبوده‌اند.

 باستان‌شناسان در بررسی گور تازه کشف‌شده، قدیمی‌ترین قلاب‌های ماهیگیری را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ماهیگیری در اندونزی تنها مختص به مردان نبوده است.

تاکنون باورها بر این بوده است که هزاران سال پیش، کار ماهیگیری در اندونزی تنها توسط مردان انجام می‌شده است اما کشف قلاب‌های ماهیگیری جدید این باورهای قدیمی را به چالش می‌کشد.

قدمت این قلاب‌ها به دوره پلیستوسن، 12000 سال پیش، برمی‌گردد و بخشی از کالاهای تدفینی در جزیره «آلور» اندونزی است. این قلاب‌ها بادقت زیر چانه و دور فک متوفی، که به عقیده دانشمندان یک زن بوده، قرار داشته است.

باوجود این که این قلاب‌ها، قدیمی‌ترین قلاب کشف‌شده در جهان نیستند اما قدیمی‌ترین قلاب‌هایی هستند که در یک گور پیدا شده‌اند. قلاب ماهیگیری دوار با قدمت 23000 سال که در «اوکیناوا» کشف شد، قدیمی‌ترین قلاب جهان است.

636487517090277754

به گفته باستان‌شناسان، معمولا افراد با اشیای تصادفی به خاک سپرده نمی‌شوند و کالاهای تدفینی معنای خاصی دارند. اکثر کالاهای تدفینی یا متعلق به فرد مرحوم بوده یا کالایی بوده که در زندگی پس از مرگ به کار متوفی می‌آمده است. در واقع در بیشتر موارد این کالاها ارتباط نزدیکی با زندگی خصوصی فرد مرحوم داشته است.

مانند همه ساکنان جزیره، مردم آلور نیز برای ادامه حیات متکی به ماهیگیری بوده‌اند که این امر نشان‌دهنده فقدان منابع پروتئینی دیگر در جزیره است.

کشف قلاب‌ها این تئوری را تایید می‌کند. به گفته متخصصان، قلاب‌های یاده شده به‌صورت سفارشی ساخته شده‌اند که این امر نشان از جایگاه بالای دارنده آنهاست.
به طور کلی پنج قلاب کشف شده است که چهار مورد از آنها قلاب‌های دوار هستند. این قلاب‌ها از صدف حلزون دریایی حکاکی‌شده ساخته شده‌اند.

چنین قلاب‌هایی در ژاپن، استرالیا، عربستان، مکزیک و اقیانوسیه استفاده می‌شده است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، پنجمین قلاب شکل J مانندی دارد و زیر چانه اسکلت قرار داشته است. روی این قلاب یک سوراخ وجود دارد و شواهد نشان می‌دهد که یک بار به رنگ قرمز رنگ شده است.