کشف قصری زیر آب در بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه

0
510

باستان‌شناسان موفق به کشف قصری 3000 ساله در اعماق دریاچه «وان» در ترکیه شدند، این قصر متعلق به تمدن گم‌شده عصر آهن است.

پس از یک دهه جست‌وجو در دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه، دانشمندان قصر پادشاهی گم‌شده را صدها متر زیر سطح آب این دریاچه پیدا کرده‌اند.

به گفته باستان‌شناسان دانشگاه ترکیه، یک قصر 3000 ساله در اعماق دریاچه وان در شرایط تقریبا سالمی کشف شده است. شهرها و کاخ‌های گمشده زیرآبی در اساطیر و داستان‌های محلی سراسر دنیا وجود دارند. حتی در برخی از داستان‌ها به وجود هیولاهای که در بستر دریاچه‌ها و دریاها زندگی می‌کنند نیز اشاره شده است.

تاشین سیلان، سرپرست تیم غواصی، در ابتدا به دنبال هیولای دریاچه وان بود اما در آخر شهر گم‌شده را در بستر این دریاچه پیدا کرد.

636468747828482235

وی در این باره می‌گوید: «افراد محلی معتقدند که چیزی یا هیولایی در کف این دریاچه وجود دارد اما مقامات رسمی موزه و باستان‌شناسان به ما گفتند که چیزی پیدا نخواهیم کرد».

مساحت این قلعه حدود یک کیلومتر است و دیوارهای آن سه الی چهار متر ارتفاع دارند. این بنا به دلیل آب قلیایی دریاچه در شرایط خوبی باقی مانده است.

محققان معتقدند که این قلعه متعلق به تمدن گم‌شده «اورارتو» یا تمدن وان است که از قرن نهم تا ششم قبل از میلاد مسیح (عصر آهن) بر این منطقه حکومت می‌کردند.

636468747832388599

با وجود این که سطح آب دریاچه طی هزاران سال گذشته نوسان‌های زیادی داشته است اما محققان براین باورند که سطح آب دریاچه در زمان تمدن وان بسیار پایین‌تر از حالت فعلی بوده و با گذشت زمان سطح آب بالا آمده و بخش‌هایی از شهر را پوشانده است.

به گفته باستان‌شناسان، باقی بخش‌های این تمدن باستانی در ارتفاعات بالاتری قرار داشتند که این مناطق در حال حاضر در حوالی ساحل وان قرار دارند.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert،  محققان سال گذشته نیز یک میدان استالاگمیتی به اندازه چهار کیلومتر مریع در دریاچه کشف کردند که آن را «آبراهه دودکش افسانه‌ای» نامیدند. همچنین دانشمندان یک سنگ قبر در دریاچه وان پیدا کردند که متعلق به 1000 سال پیش است. اوائل سال جاری نیز اعلام شد که بقایای یک کشتی روسی در این دریاچه پیدا شده است که به گفته باستان‌شناسان در سال 1948 غرق شده بود.