کشف قدیمی‌ترین نمونه الفبا

0
239

دانشمندان با بررسی یک لوح سنگی 3400 ساله موفق به کشف توالی الفبای دو زبان باستانی شدند.

 یک مطالعه جدید روی لوح سنگی که در نزدیکی اقصر پیدا شده است، نشان می‌دهد که 3400 سال پیش یک مصری باانگیزه برای یادگیری نه یک زبان بلکه دو زبان تلاش می‌کرده است. به گفته دانشمندان این لوح قدیمی‌ترین نمونه‌ای است که یک طرف آن توالی الفبای رومی و طرف دیگر آن چند حرف از الفبای یک زبان باستانی دیگر نوشته شده است.

توماس اشنایدر، پروفسور مصرشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما اولین مدرک تاریخی از توالی الفبای زبان ما خواهد بود».

اشنایدر با بررسی این لوح سنگی دریافته است که این نوشته‌ها حاوی نمادهای برای کلمات «bibiya-ta»، به معنی حلزون زمینی، «garu»، احتمالا به معنی کبوتر، «da’at» احتمالا به معنی بادبادک، است.

اگر حروف اول این سه کلمه در کنار هم قرار بگیرند BGD تشکیل می‌‌شود که حروف دوم، سوم و چهارم در الفبای روم باستان است. هیچی توضیحی وجود ندارد که چه بلایی سر حرف A آمده است. به گفته دانشمندان، این لوح سنگی تنها تکه‌ای از لوح اصلی است بنابراین شاید حرف A گم شده باشد.

به گزارش آنا از AncientOrigins، این لوح سنگی در سال 1995 توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج کشف شد. این لوح در آرامگاه یک مقام رسمی مصری به نام «سنفر» پیدا شد که در زمان فرعون «توتمس سوم» زندگی می‌کرده است.